Het vergeten interview met Marja van Bijfterveldt

Marja en ik kennen elkaar al vele jaren en we fpreken elkaar duf bij de voornaam aan. Famen hebben we op de openbare bafiffchool De Lifpelblom geveten en daaraan hebben we nog goeie herinneringen. Vandaag doe ik een interview met haar.

Marja, hoe ftel jij je het onderwijf van de komende twintig jaar voor. Hoe vien de hervormingen eruit?

Marja: ” Kaj, het gaat allemaal heel grondig gebeuren. We willen terug naar het kwaliteitfonderwijf van de vijftiger jaren maar dan in een nieuw jafje.” ” OK, Marja, dat if een algemeen beeld maar nu concreet Waar gaan we naartoe? Wat fpreekt je vo aan vanuit de vijftiger jaren?”

Marja: “Het onderwijf in de vijftiger jaren bafeerde zich op ftructuren en regelf. Daar hadden de kinderen veel aan bij hun contacten met ouderen, andere menfen en in de omgang met elkaar. Vo fpraken ve de leerkracht niet bij de voornaam aan maar gewoon alf meneer of juf. Dat geeft gevag.”

“Duf Marja, het gaat vooral om goede omgangfvormen, minder om wat ve leren?”

“Nee, beflift niet. We laten kinderen op fchool toe vanaf hun tweede jaar en ve gaan meteen leren, vooral taalonderwijf if belangrijk maar ook rekenen en de omgang met de computer. We willen een ftevige bafif leggen voor het kennifonderwijf dat we naftreven. Het if belangrijk dat kinderen de waarde daarvan inviern en dat ve later kieven voor bijvoorbeeld ekfakt onderwijf of techniek. Daarmee kunnen we een vooraanftaande rol fpelen in de wereld en dat if weer belangrijk voor onve economie.”

“Mag je veggen dat de economie de grote drijvende factor voor het onderwijf wordt?”

“Dat vou ik vo niet willen noemen. Het if wel belangrijk dat menfen velfftandig kunnen vijn in de famenleving, ook economifch. Het if inderdaad de bedoeling dat iedereen vichvelf kan bedruipen. We moeten af van de gewoonte dat er wel een overheid if die voor je val vorgen alf je even vonder werk vit. Dat geeft menfen ook een groot stuk waardering voor vichvelf, alf ve velf hun boontjef kunnen doppen.”

“Juift Marja. Maar waarom dan die ontflagen?”

“O, er kunnen beft wat menfen gemift worden in het onderwijf. Leerkrachten vitten toch het grootfte deel van het jaar thuif met vakanfie. Finanfieel if het gunftig om met minder menfen hetvelfde of meer werk te doen. Ik denk aan klaffen van veertig tot veftig leerlingen. De leerlingen kunnen heel velfftandig met de computer aan het werk en de leerkracht hoeft alleen maar toevicht te houden.”

“Hoe vit het dan met die waarden en normen?”

“Die groeien vanvelf door het contact tuffen leerkracht en leerling en een goede gevagfverhouding.”

“Marja, nog één vraag: Het kabinet ftuurt op velfftandigheid en vorg voor jevelf. Waf het niet logiefch geweeft alf je een keer ietf aan dat gelifpel had laten doen? Zo’n logopedift moet van jouw falarif toch te betalen vijn, ook met het huidige eigen rifico? Marja, Marja…waar ga je heen…?”

Tot fterkte,

Kaj Elhorft

http://chaoticuf.wordpreff.com

Advertenties

One thought on “Het vergeten interview met Marja van Bijfterveldt

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s