Kwaliteit verliest voortdurend aan kwaliteit

In de afgelopen 20 jaren heb ik meer dan eens ondernemers gevraagd wat hen onderscheidde van de concurrenten. Meestal kwamen zij niet verder dan “persoonlijke benadering”  en “kwaliteit”.  Voortal dat laatste woord intrigeerde mij dan want ik wilde altijd weten wat die “kwaliteit”  dan wel inhield. Een lange reeks van ondernemers belandde dan in een lange kuch- en zuchtpartij hoewel ze toegaven dat het een goede vraag was. Geen wonder want ik heb mijn hele leven lang alleen maar goede vragen gesteld. Ook al voordat ik journalist was.

Kwaliteit is een lastig begrip want er bestaat hoge en lage kwaliteit maar meestal krijg je alleen maar te horen “kwaliteit”  waarbij de spreker er dan van uitgaat dat ik begrijp dat het om hoge kwaliteit gaat. Alleen: zoiets weiger ik automatisch te begrijpen. Daar ben ik recalcitrant genoeg voor. Dat krijg je als je jezelf opvoedt zoals ik. En…niets ten nadele van mijn ouders…

Kwaliteit dus. Vandaag ben ik weer zo’n voorbeeld tegengekomen. Meneer Bosch van Rosenthal van de NOS durft kwaliteit te verbinden aan kijkcijfers. “Niemand vond het kennelijk slecht genoeg om weg te zappen”. Wat is dat voor een zelfingenomen, beperkte en lapswanzerige kijk op kwaliteit? De ellende van die kwaliteit is namelijk dat ze op en neergaat met het aangeboden product. Als het publiek went aan een product van lage kwaliteit, zal het alles wat daar net iets boven uitkomt beschouwen als hoge kwaliteit. En dat is precies wat tv-makers, niet alleen John de Mol, van vandaag doen. Tegen een minimum aan kosten een programma aanbieden dat nog net door de beugel kan en dan een voorstelling van zaken geven  alsof dit “kwaliteit”  (hoge kwaliteit)  is. Die voorstelling is hoofdzakelijk gebaseerd op kijkcijfers. In dat verband zou een stierengevecht van de hoogste kwaliteit zijn want in Spanje trekt het nog steeds volle arena’s. Tijdens de Franse Revolutie was de hoogste kwaliteit van deze aard verbonden aan openbare executies door de guillotine. Kijkcijfers waar John de Mol in zijn natste dromen nog niet aan gedacht heeft!

De waarheid was dat het publiek niets anders kreeg aangeboden dat van werkelijk hoge kwaliteit was. Zeker, de toenmalige marketing werkte daar hard aan mee want denk nu niet dat 18e eeuwers niets van marketing snapten.  Ze hadden er intuïtief een feilloos gevoel voor.

DE kunst van ons tijdperk is het volgende programma een nog net iets lagere kwaliteit te geven mits dat gunstig uitwerkt op de kosten. Dan daalt het kwaliteitsbeeld van het publiek verder en dat is goed voor John de M. en zijn kornuiten

Kortom: kwaliteit wordt natuurlijk niet bepaald of zelfs maar aangeduid met kijkcijfers maar door de mate waarin producten de menselijke geest tot  individuele ontplooiing leiden. Natuurlijk, er is nog een heel boek over kwaliteit vol te schrijven maar we komen langzaamaan in de richting met deze introductie die zeker een vervolg zal krijgen. Kijkcijfers! Bah kan dat gezeik over geld, verdienen en cijfertjes niet een stoppen? Dat realisme van de koude grond?

Tot sterkte,

Kaj ~Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

http://NOS.nl

Geef een reactie

