Waarom Diederik Samsom de beste keuze is

Alleen als ik PVV-aanhanger zou zijn, zou mijn stem uitgaan naar Nebahat Albayrak. Dat klinkt niet aardig en zo is het ook niet bedoeld.PVV-ers zijn niet aardig. Het probleem met Nebahat is niet dat zij een vrouw is…integendeel en al helemaal niet dat zij een prachtige vrouw is. Het probleem is, helaas, wel dat zij van Turkse afkomst is.

Begrijp me goed, ik heb helemaal niets tegen Turken of Marokkanen en van mij mag een Noord-Koreaan burgemeester van Amsterdam worden maar dat is lang niet iedereen met me eens. Ik zie in een Turkse afkomst wel een groot risico maar dat zit ergens anders dan de PVV haar ziet. Voor mij betekent het “krappe bewegingsruimte”.  Zodra een Turkse een opvallende of omstreden stap doet, zal dat op haar Turkse conto worden geschreven en die discussie moet niemand aan willen gaan. Ze leidt teveel af van de dingen waar het in de samenleving echt om gaat. Met Nebahat als fractievoorzitter, heeft de PVV voortdurend mogelijkheden tot zeiken. Ze heeft daar niet eens een meldpunt voor nodig want dat is ingebouwd.

Daar komt bij dat er kortgeleden een vervelend akkefietje met Nebahats nichtje aan de gang was en dat kan alleen maar een lont in het kruitvat gaan vormen. Nee, voorlopig geen Nebahat als fractievoorzitter PvdA. En hoe zit het dan met Ronald Plasterk? Jarenlang heb ik aan hem getwijfeld maar de laatste zes jaar is hij enorm in mijn achting gestegen. En toch…ik zou hem niet willen kiezen als fractievoorzitter. Hij is ongeveer even oud als ik en Ronald en ik zijn van een generatie die het in de ogen van velen allemaal helemaal verkeerd hebben gedaan. Dat krijg je als je bij alles roept dat je voor je nageslacht iets moois wilt nalaten. Ronald staat qua belevingswereld ook te dicht bij Job.

En dan is er Diederik en ik moet zeggen…de PvdA zou met hem hoge ogen kunnen gooien. Een beetje het imago van een wilde Green Peace cowboy, een ferme babbel en iemand die niet te beroerd is om in de Kamer eens een keertje “abnormaal” te doen. Ik zou zeggen PvdA-fractie, waar wacht je op. Grijp die tactische kans en kies iemand die aanspreekt bij brede lagen van het Nederlandse volk, iemand die een beetje links kan zijn en toch heel charmant…de Jan Marijnissen van de PvdA. Schiet op of moet ik jullie eerst allemaal uit je fractiezetel overeind trekken om je een schop onder je aarzelende hol te geven? Diederik is mijn favoriet met drie stippen!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

6 thoughts on “Waarom Diederik Samsom de beste keuze is

  1. Ik zou geen Premier willen met een dubbel paspoort, en die de armeense genocide ontkent. Al zou ik het wel eens mooi vinden als we eens een vrouwelijke Premier krijgen of een Premier van “allochtone” afkomst. Maar wel eentje met maar een paspoort.

  2. Je angst houdt Nederland in een wurggreep en rivaliteit is op dit moment een beetje dom. De oplossing ligt in (internationale) solidariteit. Ze heeft ervaring met verschillende culturen, was staatssecretaris, is hoogopgeleid en heeft humor. Je zou trots moeten zijn op zo’n talent!

  3. sorry, ik kwam niet verder dan de 2e alinea.. dit is echt totale onzin, om 2 redenen:

    * je kan niet een politieke strategie ontwikkelen, noch een fractievoorzitter kiezen op basis van andere politieke partijen. Dat is precies wat er mis is gegaan bij de pvda, dan blijven ze achter de feiten aanlopen.

    * Daarnaast suggereer je dat het Nederlandse volk een fout van nebahat direct aan haar afkomst zal vastpinnen. Als we zo blijven denken wordt het moeilijk om als Nederland met een Turkse afkomst ooit een kans te krijgen om primier te worden.

    wat een bullshit..

    • 1. Volgens mij heb ik Diederik beoordeeld op persoonlijke eigenschappen: jong, charmant, links, onbevlekt onbesproken etc…dus 1 is ongefundeerd.
      2. Inderdaad zal gebeuren. door degenen die daar voordeel bij spinnen en juist met zo’n gevoelsmatig argument aanhang zullen winnen. Als je dat niet snapt ben je een tacticus/strateeg van de koude grond.

Geef een reactie

