Het Johan Cruijffsyndroom

Het is inmiddels zo’n veertig jaar geleden dat ik het Johan Cruijffsyndroom voor het eerste opmerkte. Ik had een lange wandeling achter de rug in de bergen rond Athene en het was smoorheet, oktober maar toch…smoorheet. En ja, natuurlijk, welke gek gaat er in Griekenland midden op de dag een wandeling maken in de haast onbegroeide bergen rond de hoofdstad. Ook dat, daar leer je van. Hoe dan ook, ik rolde het eerste beste café dat ik tegenkwam binnen op zoek naar een slok bier. Ook al niet heel wijs want na al die hitte was ijskoude alcohol niet het meest heilzame om te bedenken. Maar even zo goed, ik deed het.

In het café zat een zestal Griekse mannen….aan het bier. Ze zagen mijn bezweette voorhoofd en begrepen meteen dat ik zo’n idioot van een buitenlander moest zijn. Zo’n zonzoeker. Bijna in koor vroegen ze uit welk land ik kwam en toen ik antwoordde “Cholanda”  brak er een juichbui los. ” Chohan Krojf, Chohan Krojf”, riepen de mannen en ze klapten er bijna bij in hun handen. Het resultaat was ernaar. Een anderhalf uur achter elkaar werd ik getrakteerd op gratis Grieks bier met een lekkere hap erbij. Alles gratis, dat wel…ja…ik had met mijn Hollandse afkomst goede sier gemaakt en Johan was daar klaarblijkelijk de wegbereider voor geweest. En dan te bedenken dat ik ook toen al niet van voetballen hield.

Ik zal het nooit vergeten en moest eraan denken toen ik afgelopen weekend weer iemand hoorde beweren dat Johan Cruijff toch wel een uitzonderlijk goed ambassadeur van Nederland was. Als ij aan dat gratis bier denk, zeg ik volmondig ja maar intussen zijn er wat andere feiten duidelijk geworden. Het is net als bij de Amerikanen die ons bevrijd hebben in 1945….het blijft geen feest….

Iemand die meestal goed is ingelicht over zaken die de KLM aangaan, vertelde mij een tijdje geleden dat Johan Cruijff van de KLM levenslang gratis businessclass mag vliegen. Vanwege dat goede ambassadeurschap natuurlijk. De beroemdste voetballer uit het veenweidegebied. Ineens begon mijn hart wat minder snel te kloppen bij de gedachten aan de befaamde nummer veertien en ik dacht aan de dertien ongelukken die hem door het voetbal misschien bespaard waren gebleven. Want…wat is dat voor kolder? Wat voor ambassadeurschap gaat daarmee gepaard?

Johan Cruijff is niet zo maar multimiljonair….hij kan elke dag van het jaar een miljoen uitgeven en dan nog gaat het hem goed. En uitgerekend deze man mag gratis businessclass vliegen bij KLM! Dat bespaart hem heel wat natuurlijk. Kijk, van de kant van KLM kan ik het me nog voorstellen. De maatschappij wil graag zo’n beroemde man als vaste klant. Maar van Johan zelf? Nee, in mijn ogen zou hij zich heel diep moeten schamen. Hij heeft die gratis reisjes helemaal niet nodig. Integendeel, hij zou moeten zeggen: ” Als ik vlieg, vliegt iemand anders met dezelfde reis gratis mee. Ik betaal voor hem of haar.” Dat zou nog eens imago zijn en ambassadeurschap. Vrijgevig heid in plaats van eigenwaan en hebberigheid. Een multimiljonair die zich gratis laat rondvliegen lijdt namelijk aan eigenwaan en hebberigheid en dat lijken me geen fraaie boodschappen van een ambassadeur. Eerst laat hij zich veel te ruimhartig belonen voor zijn getrappel op een grasveld, daarna berooft hij de samenleving van inkomsten door zich gratis te laten vervoeren. Als die geldwolverij de inhoud is van de boodschap van een van onze beste ambassadeurs, dan wordt opnieuw duidelijk waar die crisis vandaan komt: fixatie op geld.

Ik roep Johan op zijn gratis luchtreisjes af te blazen en in ruil daarvoor mee te betalen aan de reis van een ander, elke keer dat hij vliegt. Dat is pas gedrag dat een nationale ambassadeur waardig is!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

