Puberale tijdperk

Ooit maakte ik @Hassnae mee bij het programma van Pauw en Witteman en toen vond ik haar optreden uitstekend. Eergisteren heb ik de uitzending gemist en ook later heb ik er niet naar gekeken. Dat was ook niet nodig want de stroom aan reacties was meer dan duidelijk. @Hassnae was volgens talloze reageerders een “hoer”  in diverse vormen en typeringen.

Ik vond het tegenvallen en ging met een vriendin erover in gesprek. Zij had zich vooral gestoord aan het feit dat Hassnae haar opponent, Bart Schut, niet liet uitspreken. En inderdaad, in de kunst van het debat is dat onfatsoenlijk en…een zwaktebod. Want waarom zou je je opponent niet laten uitspreken? Ben je dan bang voor de argumenten die hij noemt of vind je dat hij onzin kakelt? In het laatste geval zou ik hem zeker laten uitspreken om vervolgens alle onzin weer op te ruimen. In het eerste geval biedt de opponent je alleen maar materiaal om hem te bestrijden. Zeker, er is enige intelligentie voor nodig.

Maar er was meer. @ANanninga vond het ook nodig om @Hassnae uit te maken voor huurbare vrouw, doodeenvoudig omdat ze een ander standpunt inneemt. En toen gingen anderen @ANanninga weer hoer noemen en zo was het hoerderige cirkeltje rond. Ik moet daarbij zeggen dat de een beweert dat het woord hoer is gevallen en dat zijzelf dat ontkent. Kan zijn dat er andere woorden zijn gebruikt, fraai was het allemaal niet. Het heeft vooral iets van een puberale bekvechtpartij omdat niemand naar elkaar luistert en nooit aankomt met inhoudelijke argumenten. Daarvoor zijn twee redenen. Wie argumenten noemt, loopt de kans daarop aangevallen te worden en dan moet je je weer verdedigen of misschien wel wat inschikken. Dat lukt alleen als je over voldoende geestelijke deinsruimte beschikt: argumenten, filosofische en praktische uitgangspunten, kennis van zaken etc. De tweede reden is dat je die argumenten niet hebt en dat wil je niet laten merken.

Na de vermaledijde avond bij P&W heb ik daarover gesproken met het “blanke” vriendje van @Hassnae (Wat onzin is want Marokkanen behoren allemaal tot het blanke ras) , Peter Breedveld oftewel @Frontaalnaakt. Hij werkt op de VU en van hem zou je dus een volwassen gespreksaanpak mogen verwachten. Niets was minder waar. Na vier of vijf tweets gaf meneer er de brui aan omdat hij mijn toch uiterst vriendelijk gestelde commentaar “aanmatigend”  vond. Met andere woorden: hij had geen weerwoord meer. Jammer voor hem en eigelijk ook wel voor mij.

Wat achterblijft is die bittere smaak. Die smaak van al die pubers bij de PVV en hun tegenstanders, die pubers die geen enkel weerwoord kunnen velen en allemaal blijven hangen in hun eigen gelijk. Dat heeft de samenleving er niet prettiger op gemaakt want het leidt tot ongecorrigeerd gescheld en gevloek zonder uiteinde. We leven in het puberale tijdperk waarin we vooral stoere woorden gebruiken zonder op de inhoud te letten. Nog even en de samenleving gaat op die manier naar de hoerekloten (ja, ik kan het ook).

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

7 thoughts on “Puberale tijdperk

  1. Het is niets anders dan een conflict zoals je ze voortdurend ziet bij de Rijdende rechter. Men grijpt de overhangende tak aan om ruzie te zoeken maar er zit een geschiedenis achter die lang en onaangenaam is.
    De angel in dit verhaal is de relatie Frontaalnaakt versus GeenStijl. Beide hebben een leger van blinde volgers.
    Niet meer lezen en niet mee bemoeien. Negeren is het advies.

  2. Ik heb de bewuste uitzending niet gezien maar heb de deining inderdaad op twitter gemerkt. De strekking van je verhaal hierboven kan ik zeker volgen. Heel verhelderend om het puberaal te noemen. Ik werk met pubers (zit ook in het onderwijs) en peuter met liefde aan die korte bocht en lange tenen. Buiten dat werkveld is het echter een nagenoeg onbegonnen klus, pijnlijk en genant.

Geef een reactie

