Fusiëren en de efficiencyslag

Dat managers kunnen verhullen en leuteren, kletsen en achterbaks zijn, was natuurlijk al lang bekend. We winden er geen doekjes omheen, ik heb er zelf mee te maken gehad. Met een zekere meneer Pol Schevernels bij de PTT, nou die kon er ook wat van. De man had als tweede karaktertrek “gelul”. Zijn eerste karaktertrek was “het nalullen van graaibaas Scheepbouwer”. Ziezo, dat u dat weet, zo “sta ik erin.”

Maar goed, er is nooit iets veranderd. Managers blijven vanuit hun ivoren toren geloven in een soort vrije markt/innovatie-luchtkasteel totdat er weer eens iets als een crisis over de organisatie heen dondert en dan heet het gewoon “bezuinigen”.  Kortgeleden kwam mij weer een verhaal ter ore van een organisatie waarvan de werknemers compleet voor het blok gezet zijn. Allerlei vage verhalen over “samenwonen”  van twee organisaties, nee geen fusie en dan ineens is er toch de krimp. Een van de allerergste verhalen daarbij is dat de organisatie “compacter”  moet worden en dat er met minder mensen hetzelfde werk gedaan kan worden. Vooral die laatste uitdrukking is absoluut bedrog, zoals ik uit mijn journalistieke carrière van tientallen jaren weet. Ik heb bedrijven en organisaties “compacter”  zien worden en ….kwaliteit zien verliezen. Kwaliteit, bijvoorbeeld in de vorm van aandacht voor de klant. Wat vooral ook kleiner wordt, is de motivatie van de medewerkers en ja, daarover ga je als manager dan later weer tekeer.

Sterker nog: managers overschreeuwen elke vorm van kritiek met de kreet dat de organisatie de klant centraal gaat stellen. Meestal bedoelen ze daarmee dat de klant het centrale plukkonijn gaat worden waar altijd nog wel een onsje afkan. De schandalige manier waarop “geïnnoveerde”  bedrijven, onder meer op het gebied van de mobiele telefonie, de contactmogelijkheden van hun klanten verzieken, is een van de meest verbijsterende voorbeelden van deze Scheepbouweriaanse retoriek.

“Vernieuwen, innoveren, compacter….”  het is allemaal holle praat. Miljoenen worden er gepropt in nieuwe ICT-systemen, en de een na de ander kakelt het management na dat het bedoeld is voor efficiency en goedkoper werken. In werkelijkheid is de organisatie duurder uit dan ooit. Binnen de kortste keren schaft zij opnieuw een heel nieuw systeem aan, dat volgens de innovatiegoeroes nog meer gaat besparen. Nog meer besparen, nog sneller werken, nog minder mensen nodig die dus ten laste van de samenleving komen. Miljoenen verdwijnen er in de bodemloze put van de innovatiemakelaars en de samenleving legt daar nog eens miljoenen bij aan uitkeringen voor “afgevloeid”  personeel.  Goedkoper, efficiënter…

En denk nu niet dat allen het bedrijfsleven zich aan deze roofridderij schuldig maakt. Nee, de overheid en de semi-overheid doen daar volop aan mee, allemaal onder de vlag van innovatie en kenniseconomie. Kenniseconomie blijkt trouwens vooral een kwestie van kennissen te zijn, niet van wetenschap.

Het is de allerhoogste tijd driekwart van het Oranje-managerslegioen van hun draai- en relaxfauteuil te schoppen en ze aan het werk te zetten in tuigdorpen. Eenmaal opgeschoond, wordt het misschien mogelijk weer inzicht te krijgen in maatregelen die tot vernieuwing en verbetering van de kwaliteit kunnen leiden. Niet de profetiën van leeghoofdige supergoeroes maar het doodeenvoudige, basale ondernemerschap in de vrije markt en overheid, gaan onze samenleving redden. U kunt nu nog instappen! Weg met het fuseren dat vooral op fusilleren lijkt.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Advertenties

2 thoughts on “Fusiëren en de efficiencyslag

  1. Goed stuk, Kaj, en heel herkenbaar. Bij ‘kenniseconomie’ moest ik wel even glimlachen, maar ook hier heb je gelijk. Wat me eigenlijk het meest verbaast is dat niet meer mensen naar voren stappen en hardop zeggen ‘de keizer heeft geen kleren aan.’ Dat zou het (voorlopige) einde betekenen voor de supergoeroes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s