Koningin van het Binnenhof

Vandaag was een rommelige dag waarin ik het tweede hoofdstuk schreef in het verhaal “De Eenling”. In de toekomst zal blijken wie de eenling is. Ik heb in elk geval wel gemerkt dat er veel meer eenlingen zijn in de samenleving dan je zo zou denken.

Gisteren reageerde ik op een tweet van Johan Fretz, een opkomend cabaretier, waarom hij vond dat de begrippen links en rechts waren achterhaald. Ik ben namelijk van mening dat ze dat allerminst zijn. Hij reageerde niet op mijn vraag, ook al is die vrij fundamenteel voor de samenleving. Niet reageren is zijn goed recht

Vandaag kwam hij weer met een aantal tweets waarin hij publicaties bekendmaakte en deze keer vroeg ik hem waarom hij niet eerst op mijn vraag had gereageerd voordat hij nieuwe dingen ging tweeten. Hij vond dat ik hem dat niet mocht kwalijk nemen en eigenlijk ben ik het met hem eens. Niemand is verplicht te reageren. Er ontspon zich echter een hele discussie. Johan ging er van uit dat ik hem iets kwalijk nam maar dat was het geval niet. ik was ook niet verontwaardigd, wel verbaasd dat hij zo’n essentiële vraag omzeilde. Het is nog al wat te beweren dat links en rechts verouderde begrippen zijn. Wat is er dan voor in de plaats gekomen? Niets? Dat zou jammer zijn.

Johan maakte duidelijk dat hij teveel volgers heeft om op iedereen altijd maar te reageren en ook daarvoor heb ik begrip, al vind ik dat je wel moet kijken naar de aard van een reactie. Begrip heb ik ervoor…een vriendin van me mengde zich in het gesprek en vertelde toen dat ze van Femke Halsema, die ze hoog had zitten, nooit een reactie kreeg. Die ervaring deelde ik met haar en wij vroegen ons toen gezamenlijk af waarom zo iemand dan twittert. Voor eigen publiek, voor kennissen en vrienden, zo dachten wij en toen, toen gebeurde er iets wonderbaarlijks.

Femke die nooit, nooit, nooit reageert, reageerde nu wel met een snibbige opmerking. Dat je “dit soort gemakkelijke reacties gewoon van je af moest laten glijden als een vette eend”.

Nu heb ik Femke nog nooit als vette eend beschouwd maar ik zal er eens op letten. Wat mij opviel, is dat mensen die nooit op je inhoudelijke reacties ingaan, wel reageren op commentaar dat je hebt op min of meer persoonlijk gedrag. Daarmee wordt dus elke discussie in het persoonlijke vlak getrokken. Dat is een uitnodiging om bij politici in het vervolg altijd op de man te spelen, iets wat mij tegenstaat. Het is de Wilderiaanse parlemetaire cultuur, die Femke zo zei te verafschuwen en waar zij zich nu in elk geval ogenschijnlijk zo gemakkelijk in voegt. Irritant was ook de opmerking van een van haar slippendragers, ene Leltz van GroenLinks uit Ede, dat ik anoniem op twitter zou zijn. Als er iemand te vinden is op internet, dan ben ik het wel.

Politici en ex-politici die heel gemakkelijk niet reageren op opmerkingen van burgers, die berokkenen de politiek schade. Vooral als zij met zoveel woorden zeggen dat het commentaar van de gewone burger altijd “gemakkelijk” is. Inderdaad, ik ben daar kwaad over en nog niet eens zo zeer omdat ik daarmee beledigd word maar vooral de bovengenoemde vriendin en zo vele, vele anderen. Persoonlijk ben ik wel wat gewend na dertig jaar rondlopen in landelijke, regionale en lokale politiek, bedrijfsleven en onderwijs…

Politieke partijen kunnen nog beter een speciale twitterredactie in het leven roepen om te reageren op tweets van hun voormannen en -vrouwen, dan dat deze helemaal niets van zich laten horen. DAT is gemakkelijk.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

2 thoughts on “Koningin van het Binnenhof

  1. Helemaal eens met het organiseren van twitterredacties, je kunt beter een reactie krijgen van iemand die het aandurft om voor een politicus of politieke figuur te twitteren dan zo’n vette eend reactie. Jammer, ik had Femke veel intelligenter ingeschat. Maar om zo’n misplaatste absoluut foute reactie te vergelijken met iets wilderiaans gaat me veel te ver….. dat wilderiaanse is met geen pen te beschrijven.

  2. Gavi, ik vind de manier van doen Wilderiaans en daarbij gaat het me vooral om het gebrek aan respect. Over achtergrond, bedoelingen en motivaties heb ik het hier minder. Het wordt bon ton om elkaar respectloos toe te spreken.

Geef een reactie

