To donor or to do not?

In het algemene spektakel van ideetjes en plannen die politici als warm knallende scheten aan het publiek laten horen, is D66 nu gekomen met het idee om voor alle inwoners een verplicht donorschap van organen te laten gelden. Op die manier zou het tekort aan organen tegengegaan kunnen worden.

Mij persoonlijk kan het niet zoveel schelen, dat wil zeggen, ik vind het best. Probleem is alleen wel dat ik heb besloten tot crematie en daar heb je al zo’n probleem. Mag ik me nog wel laten cremeren of alleen maar gedeeltelijk? Of helemaal niet meer? Ik zou het niet weten. Ook wat raar als straks alleen maar mijn linkerbeen de oven ingaat omdat de rest nog zo goed bruikbaar was (wat ik betwijfel maar dat is weer een andere discussie). Ik geef niet om mijn stoffelijk overschot maar ik wil wel dat het milieu-verantwoord moet worden opgeruimd.  En als ik organen afsta, loop ik kans dat ze als nog in het milieu terecht gaan komen omdat de ander misschien begraven wil worden. Nou enzovoorts…. je vraagt je wel eens af of erover is nagedacht of niet of dat alleen naar het meest zichtbare probleem is gekeken.

Het lijkt mij dus absoluut niet erg om je organen aan een ander af te staan want ook dat is een milieuvriendelijke wijze van opruimen, meestal. Op den duur zijn ze als nog waardeloos en gaan ze toch de oven in of de voerbak voor de varkens want dat weet je nooit. De tegenzin tegen de verplichting zit hem in de verplichting zelf. Ineens word je als burger verplicht om aan te geven dat je niet verdeeld wilt worden over een x aantal medeburgers. Daarmee plaats je jezelf meteen in de positie van tweederangs burger want je komt zelf ook niet meer zo gauw in aanmerking voor een orgaan van een ander. Lekker puh!

De tegenzin is dus volgens mij vooral gebaseerd op de tegenzin tegen een nieuwe verplichting en de zoveelste “omkering van de bewijslast”. Er zijn nog al wat mensen die genoeg hebben van de geleidelijke aantasting van hun vrijheden en de beslissing over de toekomst van hun eigen lichaam zien ze nog al eens als zo ongeveer het laatste domein. Ik zou zeggen: dat laatste domein biedt je dan meteen de kans om voor het allerlaatst nog iets goeds te doen in je leven.Of: eigenlijk nog daarna. Dat is wel een klein beetje discutabel omdat je niet weet WIE precies je organen krijgt. Er zijn toch mensen die je dat niet gunt…

To donor or not to do not? Het blijft een lastige vraag maar wat men zich in elk geval zou moeten afvragen, naast de behoefte aan organen, is de vraag hoever de aantasting van de individuele zelfbeschikking mag gaan.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

One thought on “To donor or to do not?

  1. Ik vind dat een liberale partij hiermee aantoont dat ze dus niet liberaal zijn. Je moet volgens D66 zometeen aangeven om geen donor te zijn. Daarmee kunnen ze boel dus makelijker bedotten. Nu geef je aan donor te willen zijn, en hebben de nabestaande alsnog het laatste woord hierover. Zometeen niet meer. Dan kan je hebben aangegeven om geen donor te willen zijn,maar door verkeerd handelen, computer problemen, worden je nieren, lever en andere dingen uit je dode lijf gerukt, en naar Griekenland gestuurd. Ikzelf heb al jaren geleden aangeven dat ze alles van me mogen hebben. Ik heb er wel moeite mee dat mensen vaak wel willen nemen,maar niet willen geven.Misschien is een systeem waarin je aangeeft donor te zijn, gekoppelt aan een systeem van mensen die iets nodig hebben. En de mensen die donor zijn hebben voorrang op de mensen die geen donor zijn. Kinderen onder de 21 mogen altijd ontvangen natuurlijk. En niet pas aanmelden om donor te zijn, als je ziek bent want dan is het te laat.

Geef een reactie

