The circles of your (sucken) mind….

 

En maar klagen, dat zeggen ze wel eens van de Nederlanders maar ik ken een volk dat daar nog veel beter in is: de Israëli’s. Als je niet oppast komt er een permanente stroom van klaagzangen over je heen. En vandaag was het weer eens zover. Een Joodse medetwitteraar meldde dat tienduizenden kinderen in Israël niet naar school kunnen vanwege Palestijnse raketbeschietingen. En laten we om te beginnen duidelijk zijn: die raketbeschietingen zijn met volle overtuiging af te wijzen maar ja…

Daarna komt de vraag hoe het dan zit met die duizenden Palestijnse kinderen die niet eens meer naar huis kunnen omdat hun huis is weggebuldozerd ten behoeve van een van die nieuwe nederzettingen. Dat mag ook allemaal hè, van de regering en van de rechters… Daar word je als Palestijn natuurlijk wel een beetje wanhopig van. Heb je net je boontjes geplant…komt er zo’d n ding overheen walsen en ja , dan zegt @Eliezeryair mij dat de Palestijnen hun kansen niet pakken. Het cynisme ten top! Kansen pakken, ja zeker, als door Nederlanders aangelegde havens en waterputten door de Israëli’s gewoon in elkaar worden gemieterd. Welke kansen pak je dan nog? Zo’n man zou zich door moeten schamen.

En zeker, hij heeft mogelijk best een beetje gelijk: de Palestijnen hebben zich misschien wel vastgebeten in haat voor de Joden. Op den duur is het menselijk om je vast te pinnen op de ellende die je meemaakt en hebt meegemaakt. Tegelijkertijd vertelt dezelfde gesprekspartner mij dat als hij vanuit zijn bunker naar buiten kijkt, dat hij dan ene uitsluitend vijandige wereld ziet. Dat lijkt toch ook wel heel erg op jezelf vastbijten in je ellende en narigheid. Ik zou zeggen, geef je zelf een schop onder je kont en doe er wat aan.

Maar ja, dan komt de aap uit de mouw, de Joden willen een religieuze staat op hun grondgebied en dan hik ik pas echt. Een staat is toch geen klooster? Dat vroeg ik hem dus ook en dat gaf hij ook toe. Wat dan “religieuze staat”. Ik zou met Geert Wilders zeggen: doe effe normaal!

Tot en met de zesdaagse oorlog was ik een warm aanhanger van de Joodse staat. Dat kwam gedeeeltelijk doordat ik de geschiedenis van het land nog niet zo goed kende. Ik liet mij leiden door verhalen over de holocaust en de Exodus. Pas later werd me duidelijk dat de Haganah een doodeenvoudige terreurorganisatie was en dat de regering van Israël nou niet bepaald heel flexibel van geest was. En die rechters deugen veelal al helemaal niet.

Circles of your sucken mind…dat zijn het als je jezelf alle rechten toekent, die van anderen vertrapt, op weerstand stuit en dat ziet als een nieuwe reden om rechten te vertrappen…En dat pleit de tegenpartij absoluut niet vrij maar kijk eersteen snaar jezelf. Als we de Joden in Nederland netzo zouden behandelen als de Palestijnen in Israël meemaken…nou, dan zou je eens wat zien…

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

 

Geef een reactie

