Inzicht in plaats van kennis op de universiteit

Studenten zijn geluksvogels. Zij hebben de hulpmiddelen gekregen om ver en veelomvattend te zien, daarom mogen zij naar school op de universiteit: de instelling die het al en het onbekende (universum) probeert te begrijpen. Dat neemt niet weg dat de universiteit in onze tijd het spoor bijster is geraakt en dat de student op eenzame, onverdiende hoogte is geplaatst.

Tot grote schrik van iedereen die universitair denkt, is er een zogenaamde wetenschappelijke methode ontwikkeld, een manier om welk onderzoek dan ook uit te voeren. Een stramien om begaafdheid te stroomlijnen. Dat is griezelig want het leidt tot beperkingen die de geest van de briljante student frustreren. Wie zelf een goede onderzoeksweg heeft gevonden, kan de vleugels niet uitslaan. Niet als student en zelfs niet als wetenschappelijk onderzoeker.  Daarmee schiet de universiteit haar doel voorbij. Een student moet vanuit zijn eigen persoon, fantasiebeelden en denkvermogen in staat zijn scheppend bezig te zijn. Onderzoek naar wat dan ook, hoort daarvan deel uit te maken. De universiteit maakt dat tegenwoordig onmogelijk door methoden en technieken aan te leren die uitsluitend begrenzingen opleveren.

Waarom? Omdat het de wetenschappelijke “studie”  toegankelijk maakt voor ene steeds verder groeiend aantal studenten die daarmee passen in de “mallen”  van het bedrijfsleven. Mensen die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn voor ene universitaire studie en die mogelijk veel gelukkiger zouden zijn als zij met hun handen bezig zouden kunnen zijn, worden in een vorm gepropt die het bedrijfsleven kan gebruiken. Uiteindelijk is dat slecht voor het bedrijfsleven, voor de student en voor de samenleving. Voor het bedrijfsleven is het slecht omdat het leidt tot een geringer innoverend vermogen. Voor de student is het slecht omdat hij/zij zich maar beperkt ontwikkelt en zich dus ongelukkig voelt.Dat wordt uitsluitend goed gemaakt door het meest platvloerse geluksmakertje dat er is: geld. En voor de samenleving is het slecht omdat het de meest universele geesten geen lans geeft de samenleving te ontwikkelen.

Daarom is het NU de tijd om de hele universitaire wereld om te gooien. Afstappen van vermeende algemeen geldende wetten en regels en de studies op te zetten naar ene geheel, nieuw onbegrensd model. Niet het specialisme behoort de universiteit te karakteriseren maar het brede zicht op de wereld. Niet de subsidiesopslsurpende veelheid aan studierichtingen behoort kenmerkend te zijn maar de breeduit opgezette opleiding tot analyseren en synthetiseren en vooral   de bereidheid om steeds opnieuw te analyseren en synthese te plegen. Niet het clichémodel van de wetenschappelijke methode, de gevangenis van de academicus een haast autistisch staat van academisch denken. Nee, daar moeten we nu echt vanaf. Juist nu…nu kan het!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s