Werkloosheid is een oplossing, geen probleem (3)

Fantasie…dat houdt de geest levendig maar met uitsluitend fantasie red je het natuurlijk niet. Er zijn nu eenmaal eigenschappen en afspraken die je moet kennen om met de wereld in het reine te kunnen komen. Communicatie en samenwerking met de eigen soort, mens, is daarvoor van levensbelang en daarom moeten we praten, lezen, schrijven en rekenen. En studies volgen maar dan wel graag studies die bij ons passen, studies die niet alleen maar voldoen aan het criterium: dan heb je straks tenminste werk. Of je werk hebt of niet, dat maak je namelijk zelf wel uit.

Dat wil zeggen…als je daartoe bent opgevoed en ook het voortgezet onderwijs heeft daarbij een belangrijke taak. Natuurlijk is het belangrijk dat de leerlingen zakelijke informatie , opdoen, hun vakken leren. Daarnaast gaat er minstens zoveel invloed uit van de sociale interactie. Hoe denkt een leerling een probleem op te lossen en waarom past die oplossing bij hem/haar? Daarover mogen leerlingen met elkaar discussiëren, onder leiding van de leerkracht. Laat de leerlingen vooral een spiegel voor elkaar zijn, zonder elkaar voor gek of belachelijk uit te maken. Naar voren behoort te komen wat de benaderingswijze is die een leerling volgt. dat hij deze ook zelf doorziet en….dat hij/zij deze kan vergelijken met de benaderingswijze die anderen volgen. Daaruit kan hij of zij vervolgens de benadering kiezen de hem of haar het meest na aan het hart ligt. Dat kan de zelfgekozen oplossing zijn maar ook die van een ander.

Deze werkwijze is niet alleen van belang bij verstandelijke of geestelijke thema’s maar ook bij praktische oplossingen. Die komen bijvoorbeeld aan bod bij een vak als handarbeid, podiumkunsten of gymnastiek. De basis van fantasie,de kennis van de heel persoonlijke binding met de wereld zal een prachtige, vruchtbare bodem blijken te zijn voor degeheel eigen kwaliteiten en mogelijkheden die leerlingen op die manier ontdekken.

Deze aanpak heeft niets te maken met het zogenaamde competentiegerichte leren. Integendeel. Bij het competentiegerichte leren is een oplossing bedacht door iemand en wordt vervolgens gekeken in hoeverre de leerling in staat en bereid is deze te volgen. Dat nu is precies het clichématige denken waarvan het onderwijs afstand moet nemen.Langzaamaan naderen wij het einddoel: een jong mens dat in staat is te bepalen wat hij.zij met het leven wil, los van de vragen en eisen die het bestaande bedrijfsleven stelt.   Dat is mooi….

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

En dan zegt iemand doodleuk dat je net zo goed NIET kunt opvoeden. Man, man, man….dit IS pas opvoeden….

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s