De bieb als frietkraam

Gisteren kreeg ik een artikel onder ogen in het Bibliotheekblad waarin mevrouw Hanneke Kunst een pleidooi houdt voor een meer retailmatige aanpak van de bibliotheek. Dat is volgens haar, adviseur retail serviceconcepten, de belangrijkste manier om meer leden en afzet te krijgen.

Hard nodig natuurlijk want in Nederland worden jaarlijks nog maar 100 miljoen keer boeken uitgeleend, dat is per lezende Nederlander zo’n 15 boeken per jaar oftewel ruim 1 per maand. Het is ook nog steeds twee keer zoveel als het aantal boeken dat alle boekwinkels tesamen verkopen. Het gaat dus bereslecht in de branche, Maar, toegegeven, er is niets tegen om maatregelen te nemen tegen de teruglopende uitleningen. De vraag is daarbij wel of je de bibliotheek tot een soort frietkraam moet maken.

Ik snap het wel, het gaat om de subsidies die de overheid ten onrechte intrekt als het gaat om faciliteiten die wezenlijk van belang zijn voor de samenleving maar het retailconcept gaat daaraan niets veranderen. Mevrouw Kunst (let op de achternaam!) vindt van wel en…ze is heel losjes in de pols als het om marketingconcepten gaat. Ja, ze ziet tal van overeenkomsten tussen het station en de bibliotheek.Op zich is dat niet zo verrassend want wie goed zoekt vindt altijd overeenkomsten. Zo zie ik overeenkomsten tussen begrafenisondernemer en groetenboer…al die kisten…

Hoe dan ook, één van de doordachte marketingconcepten voor de bieb is het plaatsen van de meest populaire boeken volop in het zicht. Daar komt het volkje dan op afrennen als kippen op het superzaad. De meer ingewikkelde werken of specialisaties wil mevrouw verder achterinzetten want eigenlijk zou je je als bieb natuurlijk ervoor moeten schamen dat je dat soort werk in huis hebt. Zo komt het over. En…het zou zo maar kunnen zijn dat, in elk geval tijdelijk, het aantal uitleningen oploopt want wie wil niet tegen een minimale betaling de hele voorraad populaire werken doornemen? Tijdelijk want ik vrees dat het publiek al gauw zal ontdekken dat het nog veel gemakkelijker is iets te downloaden van internet. En vaak NOG goedkoper…en actueler…recenter… En wat doet mevrouw Kunst dan nog? Ja, dan gaat ze waarschijnlijk op overeenkomsten tussen vliegvelden en speelgoedwinkels. Weg met de bieb, denkt ze dan.

Mevrouw Kunst ziet over het hoofd dat de bieb naast een retailachtige ook nog een maatschappelijke functie vervult. De bieb heeft een educatieve functie en zou het publiek juist moeten wijzen op de minder gangbare literatuur. Minder gangbaar wil namelijk helemaal niet zeggen dat het minder waardevol is, integendeel. Mij persoonlijk hangt de eindeloze reeks van half-autobiografische schelmenromans breeduit de strot uit…

Wat mij ook de keel uithangt zijn de boeken die door BN-ers op fabrieksmatige wijze zijn gefabriceerd, meestal boeken die stuk voor stuk niets toevoegen maar wel ontzettend popie zijn vanwege de naam op de omslag. Nee, de bieb zou het volkje moeten wijzen op werken die echt creatief en origineel zijn, voor zover dat na al die eeuwen nog mogelijk is. Dat zou juist kunnen door populair en niet-populair naast elkaar in de schijnwerper te zetten, verbanden en achtergronden te laten zien en de impopulaire werken daarmee een stimulans te geven. Daar kijkt mevrouw Kunst aan voorbij. Echt mevrouw Kunst, een bieb is iets anders dan een station. In eenstation moet vooral de trein op tijd aankomen en vertrekken en dat is al moeilijk genoeg. En het is echt niet waar dat alleen de treinen naar populaire bestemmingen op tijd moeten rijden.

De bieb is geen frietkraam waarin alleen alles voor de vette bek te krijgen is. Er is ook een product dat juist het gezonde leven stimuleert. De bieb is ook geen boekwinkel die winst moet maken om te blijven bestaan. Mevrouw Kunst zou eens uitermate diep moeten nadenken over een wat duurzamer model. Persoonlijk denk ik eigenlijk dat iemand anders dat zou moeten doen want in haar oplossingen zie ik geen heil.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Advertenties

4 thoughts on “De bieb als frietkraam

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s