NSB, pensioenen en de jaloerse generatie

Het is altijd vermakelijk om te zien hoe gebrek aan kennis en jaloezie hand in hand gaan. Ook wel eens heel irritant trouwens. Gisteren meldde een jongeman mij dat de kinderen van NSB-ers allemaal babyboomers waren. Nu zal dat niet voor iedereen opgaan maar in veel gevallen is dat zo. De vraag is alleen wat hij daarmee wilde zeggen. Dat wist hij zelf ook niet zo goed.

Uit jarenlange studie en gesprekssessies weet ik dat de kinderen van NSB-ers lang niet altijd blij zijn geweest en nog niet zijn met hun afkomst. Ze hebben het nog moeilijker gehad dan de meeste babyboomers. Wie dat niet wil geloven , belt maar eens met de, overigens succesvolle, zoon van Rost van Tonningen.

Een deel van de jongere generaties kijkt vooral erg zuur naar het leven van de babyboomers en de zeer “riante” pensioenen  die deze ouderen ten deel vallen. Uit de praktijk kan ik vertellen dat zo’n pensioen in heel veel gevallen erg tegenvalt. Wat nog erger is, is dat deze jongeren het doen voorkomen of babyboomers alleen maar een luxe leven kennen. Alsof de eerste vijftien jaar na WOII zo’n paradijs van luxe en welvaart waren! Natuurlijk, die jaren hebben zij niet meegemaakt. Nee, zij zijn met hun neus in de boter gevallen in de tijd dat het allemaal heel goed ging in Nederland en…ze dachten dat het altijd wel zo zou blijven. Dat valt nu een beetje tegen. Dat heb je, in het leven…mijn ouders hebben die vijf jaar bezetting ook niet uitgekozen maar toch wel overleefd.

Dat betekent overigens niet dat de generatie van babyboomers helemaal vrij uit gaat. Vooral na 1975 en nog sterker na 1985 is er een soort Sodom en Gomorra van de hebzucht door de samenleving getrokken. Deze was vooral gebaseerd op kredieten…een kredietenpsychose die aan de basis ligt van de huidige crisis. En zo heeft elke generatie zijn fouten. Tegen de jongeren kun je alleen maar zeggen: doe er wat mee en leer ervan. Dat je je te buiten gaat aan scheldpartijen en ongefundeerde beschuldigingen dat ik iemand zou zijn die als werkloze zijn handje ophoudt, helpt er niet aan mee. Mijn vrouw roept wel eens dat ik wat minder hard moet gaan werken.

in werkelijkheid is de generatie die nu zo hard scheldt op babyboomers groot geworden in een tijdperk van welvaart dat door die babyboomers is ontwikkeld. Of dat op de juiste manier is gebeurd, is een andere vraag. Klaarblijkelijk is de jongere generatie in elk geval niet duidelijk gemaakt dat ze zich zelf zal moeten inzetten om iets moois te maken van het leven. Dat is dan op z’n minst 1 fout. Ook daaruit kan ze dan weer lering trekken. Ik vraag me overigens af of ze dat doet, het geroep en geschreeuw over onze pensioenen geeft weinig hoop.

Een pensioen is ook geen uitkering maar uitgesteld salaris en dat geldt in wezen ook voor de AOW. Ik had dat geld ook allemaal elke maand gewoon op mijn rekening kunnen ontvangen. Dan had ik het, verstandigerwijs, op een bankrekening gezet. Kortom: dat klagen over die pensioenen is behoorlijk onterecht en ongepast. Het zaniken over babyboomers is eigenlijk doodeenvoudig schandalig omdat de samenleving haar welvaart aan die babyboomers te danken heeft.

Ik kan me best voorstellen dat de ontwikkelingen van deze tijd tot zorgen en spanning leiden maar de enige manier om dat om te buigen, is zelf aan de slag gaan. Niet zonder meer door “hard” te werken en veel geld te verdienen maar door een gezonde samenleving op te bouwen. Aan de visie die daarvoor nodig is, mankeert het nog al eens bij de critici van de babyboomers. Ze kregen alles op een presenteerblaadje bij hun geboorte en denken dat het eeuwig zo door zal gaan. Ik kan ze dus maar één raad geven: schep een mooi toekomstbeeld van de samenleving dat niet alleen op welvaart is gebaseerd en werk eraan om dat doel te verwezenlijken. Ziezo, dat is er uit.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://chaoticus wordpress.com

7 thoughts on “NSB, pensioenen en de jaloerse generatie

  1. Quote: “Een pensioen is ook geen uitkering maar uitgesteld salaris en dat geldt in wezen ook voor de AOW. Ik had dat geld ook allemaal elke maand gewoon op mijn rekening kunnen ontvangen. Dan had ik het, verstandigerwijs, op een bankrekening gezet.”

    Even een rectificatie op dit, want dit is pertinent onjuist en ook nog grote onzin.

    Ten eerste is de AOW geen uitgesteld salaris, maar een uitkering die iedereen ouder dan 65 jaar (tegenwoordig ietsje ouder) en Nederlands ingezetene is van de staat krijgt. Mensen die werken en werkgevers betalen een percentage om de lopende AOW-uitkeringen te betalen. Er is dus niets dat uitgesteld wordt, het is een recht dat we allemaal hebben als Nederlands ingezetene.

    Dan het pensioen, ook dit is geen uitgesteld salaris. Je draagt als werkend persoon een percentage over je salaris af aan een pensioenfonds, je werkgever doet dit op haar beurt ook. Over jouw salaris wordt een percentage berekend dat jouw werkgever afdraagt, waar je niets aan mee betaald. Deze werkgevers-bijdrage is geheel voor kosten van de werkgever. De premie die binnenkomt wordt omgerekend naar een levenslange pensioenuitkering. Mocht je het bedrag wat je over de jaren niet gekregen heb op een bankrekening zetten zou je met geen mogelijkheid het bedrag krijgen wat je aan levenslang pensioen krijgt. Want, en daar ligt de crux, een pensioen gaat mee tot je overlijdt.. Dat lukt niet met gespaard geld.

    Dat je over een spaarrekening nog meer belasting betaald, dan over het geldbedrag dat je aan pensioen opbouwt laten we dan maar even buiten beschouwing.

      • Ja, je krijgt brutosalaris. Daar halen ze een werknemersbijdrage af, je baas legt een werkgeversbijdrage erbij (kost jou niets) en dat gaat naar het pensioenfonds. Dat bedrag wordt omgerekend naar een levenslange uitkering, dus als je 100 jaar wordt (hoop het voor je) krijg je tot en met je 100ste levensjaar maandelijks een pensioenuitkering. Zie dat maar een bij elkaar te sparen, zulke rendementen kan geen enkele bank leveren. Daarom heet het ook pensioen, daar zit een hele andere financiële constructie achter. En je spaart het ook nog een belastingvrij, je betaald pas wanneer het uitgekeerd wordt (en dan ook nog het lage tarief van gepensioneerden).

        Kortom, je verhaal klopt nog steeds niet. Er is ook helemaal geen sprake van rente. Er wordt geen rente berekend over een pensioenbedrag, helemaal niets! En het bedrag dat je uiteindelijk krijgt is je ingelegde geld plus rendementen en tot op heden zijn die rendementen gegarandeerd (wat gezien de levensverwachting en het grote aantal van de babyboomers niet meer houdbaar is)

  2. mooi geschreven Kaj, ik ben ook een babyboomer van net na de oorlog, die hebben altijd wel betaald voor aow en de rest heb alleen aow met 14%minder om dat ik hier woon de laatste 7jaar, geen spaargeld, geen pensioen opgebouwd wel aan betaald hihi, ben gewend om met weinig geld om te gaan, wat er nu gebeurd in Nederland is afschuwelijk, jongeren generatie wat een zeurders zeg, zie het hard achteruit lopen daar in Nederland pffffff….. Wij hebben wel anders meegemaakt…… gr. de oudkatje ^_^

  3. Ik snap wel dat je boodschap luidt: ‘Neem je eigen verantwoordelijkheid, andere tijd, andere omstandigheden’. Alles heeft twee kanten en de keuzes van toen waren misschien niet onterecht. Van harte gegund. Velen hebben enorm hard gewerkt en dat zie ik ook. De keerzijde is, dat mijn generatie (ik ben van 1960) in vele opzichten achter de financiële feiten aanloopt. Dat begon al toen ik de eerste studie lichting was die collegegeld begon te betalen. Natuurlijk was ik ook te laat voor de HOSregeling. En nu mag ik doorwerken tot en met mijn 67e, wat niemand helpt, omdat ik in feite slijt maar intussen ook een arbeidsplaats onnodig lang bezet hou. Hoewel ik er niet wakker van lig en graag mijn eigen verantwoordelijkheid neem, voelt dit alles vrij lullig zo. Maar idd, wie moet ik dat verwijten? En bovendien helpt t niet, dat verwijten.
    Overigens ben ik door een pre-baby-boomer onlangs voor een treehugger uitgemaakt, iemand die wazig verstrengeld in een omarming met een boom klaarblijkelijk uit haar neus zit te eten (wat onhandig!). En dat het dus gewoon aan mijn generatie lag dat het nu zo slecht ging, omdat ik wat in de leegte zou hebben liggen staren. Sommige baby-boomers doen dus hetzelfde als die broekies van nu: de verantwoordelijkheid vooral bij de ander leggen. Wat onhandig!

  4. Ik zal het nog een keer aan Jan uitleggen. Kijk: de AOW is een door de overheid geregeld pensioen maar die komt niet uit de belastingkas maar uit de AOW-bijdragen van mensen die aan het werk zijn. Daarmee betalen zij de AOW van anderen die op dat moment met pensioen zijn. Dat heet omslagstelsel. Het komt er op neer dat ik mijn eigen salaris jaren later door een wildvreemde krijg uitbetaald.

    De werkgeversbijdrage is een ondersteuning van een pensioenfonds waarin medewerkers op basis van hun salaris een bijdrage storten. Als er geen fonds zou zijn, zou die werkgeversbijdrage regelrecht op je rekening worden gestort met de opmerking: zoek maar uit. Het fonds zorgt in beginsel voor een stabielere pensioenbetaling, als men niet speculeert. Over mijn eigen werknemers pensioenbijdrage betaal ik maandelijks belasting en later betaal ik nog eens belasting over de pensioenuitkering die ik ontvang. Dat is dus eigenlijk twee keer. Beide zijn dus uitgestelde salarisbetalingen.

    Maar waar het ECHT om gaat is dat de klagende generatie niet maar mij moet wijzen. Zij heeft jarenlang geprofiteerd van een geweldig welvaartsniveau.
    En ja Roswitha. het is niet rooskleurig maar dat was het voor mij ook niet toen ik 10 was. Ik snap je probleem wel maar het is niet goed als mensen dat collectief aan mij wijten. Alsof mijn hele leven over rozen is gegaan. En begrijp me goed. Ik klaag niet, ik vind dat ik het goed heb gedaan, daarbij staat de financiële kant niet eens voorop maar ik geef het toe, ik heb het niet slecht. En mijn ouders hadden ook geen vijf jaar bezetting gepland. Ze hebben dat ook allemaal zo maar cadeau gekregen.
    Elke generatie moet z’n eigen problemen oplossen en het is wat al te gemakkelijk om bruut weg naar de vorige generatie te wijzen zoals sommigen doen, jij niet dus. Ik heb altijd al gezegd dat je als generatie geen rozenbedje voor “je kinderen” kunt aanleggen.

    Nee.de oorzaken van alles liggen wat gecompliceerder dan zo maar bij babyboomers of de generatie die daarna komt. Er spelen verschilende factoren een rol en dat geef jij, Roswitha, gelukkig ook al aan. Mijn blog is vooral een gevolg van het gesputter en het gewijs van al degenen die denken dat het hele onheil van de wereld te wijten is aan wat men babyboomers noemt.

Geef een reactie

