Monica Pelegrino en haar Italiaanse bekkie

Monica Pelegrino is Italiaanse maar ze woont in Nederland en houdt zich bezig met toekomstvoorspelling en dat soort dingen waarvoor nog al wat mensen onterecht hun neus ophalen. Maar…daar blijft het niet bij. Ik durf bijna te zeggen dat zij gesteund wordt door haar blik op de toekomst en zo nu en dan ook haar mond open durft te doen.

Een dezer dagen heeft zij zich op internet uitgelaten over de veronderstelde tolerantie in Nederland. Dat is zo interessant omdat het nu eens niet afkomstig is van een zich op de eigen pijnlijke borst kloppende Nederlander en ook niet van ene meteen al verdachte Marokkaan maar van een Italiaanse. Iemand die het land van Berlusconi achter zich heeft gelaten en die je zo maar bij de Alberto Heijn tegen zo kunnen komen.  Grote kans dat ze je voor laat gaan bij de kassa en dat is al heel wat, kom daar bij veel Nederlanders maar eens om.

Hoe dan ook, zij neemt een duidelijke stelling in als het gaat om de tolerantie in Nederland en maakt duidelijk dat daaraan het nodige mankeert. Zij laat zien dat Nederlanders achter ieder onbegrip of afwijkend gedrag van een immigrant onmiddellijk iets negatiefs zoeken. Het oordeel ligt de ~Nederlanders voorop de tong en…inderdaad…het is waar ook nog. Wij doen vooral de laatste jaren niet veel anders dan oordelen en vooral veroordelen. Dat laatste steekt mij persoonlijk ook nog al eens omdat het er eigenlijk alleen maar toe dient jezelf te verheffen boven een ander. Dat getuigt van ene gebrek aan zelfrespect trouwens. Wie zichzelf hoog heeft zitten, hoeft niet zeikerig te doen over een ander.

Ik moet geregeld denken aan die keer dat ik in de Cotswolds in Engeland ergens middenop een kruising stond en een totaal verkeerde manoeuvre maakte. Ik moest stoppen en meteen kwam er een Engelsman op me af rennen. Ik had onmiddellijk het idee dat hij zou gaan schelden en misschien wel vechten. Dat zijn we in Nederland zo gewend. Het tegendeel bleek echter het geval te zijn: de man  vroeg me of hij me kon helpen met het oplossen van het probleem. Van die mentaliteit zouden we in Nederland best wat meer mogen hebben.

 

Het is natuurlijk waar. Monica overdrijft in haar artikel, haar blog en legt onmiddellijk een vergezicht in de richting van fascisten en Nazi’s die Joden uitroeien. Dat is overdreven maar ook weer niet helemaal…het is een kwestie van een doortrekken van een bepaalde lijn…een trend en die komt inderdaad in die duistere contreien uit. Zij ziet dat omdat zij gewend is in de toekomst te kijken en ik zie het omdat ik helaas maar al te goed weet hoe maatschappelijke ontwikkelingen verlopen. Ik zou haar dan ook niet meteen verguizen maar proberen te begrijpen wat ene immigrant in dit land voelt en ervaart. Daar leren we van.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

