Mijn ouders, ellendelingen…..

Mijn ouders, dat waren pas ellendelingen. Jarenlang hebben ze mij lekker gemaakt met hun verhalen over welvaart en lol trappen zoals dat in de twintiger jaren gebruikelijk was. Tot diep in de nacht de cabarets in waar met hoog opwippende rokken werd gedanst, ja de Moulin Rouge, mijn ouders, die wisten van wanten en lustten er wel pap van. Ze zopen, neukten en smeten met geld…

Maar ja, omdat ze het verrekten om ook maar één moment serieus over de toekomst en de volgende generaties na te denken kreeg je de beurscrash van 1929…alles naar de donder, echt waar alles. Werkloosheid, armoe, ziekte, dronkenschap, misdaad en fascisme sloegen om zich heen. Antisemitisme, ja dat was voor heel veel mensen nog een mooie kans. De joden de schuld geven van de ellende die ze zelf hadden veroorzaakt. En dus…het leidde al weer tot niks. Na de crisis zag dat stelletje lapswanzen kans om er nog een oorlogje achteraan te breien.

Jarenlang ben ik doodgegooid met sullige verhalen over bombardementen, jodenvervolging, Nazilaarzen, moffen, Jappen en noem het maar op. Allemaal verhalen die ik nooit mocht vergeten. Alsof ik niets anders aan mijn hoofd had. Ik bedoel: ik wilde ook wel eens lol trappen, dansen tot diep in de nacht en met geld smijten. Maar ja…dat zat er voor mij niet in.

Nee, door die stomme oorlog hadden ze de hele wereld aan gort gegooid en wat weet je wat? Moest ik gaan meehelpen met de rotzooi weer op te bouwen. Ik zou toch gedacht hebben: ruim je eigen rotzooi op maar nee hoor, ik moest studeren, netjes naar school gaan, netjes leren praten en met twee handen eten en weet ik het allemaal. En lol, nee, dat was er niet bij. Stelletje schooiers! Om het nog erger te maken hadden die idioten van Truman en Churchill de Koude Oorlog uitgevonden en ik moest dagelijks blij zijn dat ik niet in Rusland woonde. Erger nog, ik moest in ijskoude nachten in m’n kloffie langs een lang hek van prikkeldraad lopen om die rotrussen en hun vriendjes in de smiezen te houden. Het is toch godver….

Maar we namen wraak hoor! We gingen zingen over “leve de republiek”, we gingen het Lieverdje in Amsterdam onderkalken, lieten ons haar groeien, gaven The Beatles en Stones een kans en echt waar….daar had dat stelletje ouwe sukkels toch de pest over in. En ik dacht nooit na over pensioen en AOW, alsof ik ooit behoefte had gehad aan die Dreeszooi….

En dus…dus kan ik me best voorstellen dat de huidige jongere generaties zo jaloers op ons, babyboomers zijn. Het ergste is dat er zoveel van zijn natuurlijk….

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

6 thoughts on “Mijn ouders, ellendelingen…..

Geef een reactie

