Ja, ik eet vleesch….

Ik eet vlees en sommigen denken dat ik daarom een slecht mens ben. Dat is raar want mijn gebit en darmstelsel zijn  geschikt gemaakt voor het eten van vlees. Dat dieren mij aankijken met lieve oogjes doet daar niets aan af. Als ik daar nadrukkelijk over ga nadenken, staat het eten van vlees ook mij tegen.

Aan de andere kant bestaat het leven uit “eten en gegeten worden”. Als ik eraan denk hoeveel minuscuul kleine beestjes op dit moment  bezig zijn mijn lichaam te slopen, dan heb ik heel wast minder medelijden met het dierenrijk. Maar ja die minuscule beestjes kijken mij ook niet dagelijks in het gezicht. Ik neem ze hooguit waar als vuiligheid. Dat is op zich al raar want het zijn diertjes.

Eten en gegeten worden, dat is het uitgangspunt van het leven. Er zijn zelfs planten die vlees eten en andersom zou dus niet mogen. Het wordt allemaal heel ingewikkeld gemaakt. Het meest bestiale argument dat ik te horen krijg is “Ja maar jij kunt kiezen”. Dat impliceert dat een dier niet kan kiezen maar hoe weten wij dat eigenlijk? Hebben wij echt een dermate goed zich op de dierlijke geest dat wij weten of dieren kunnen kiezen of niet? Ik dacht het niet.

Een probleem is natuurlijk wel dat de “producenten”  van vlees op ene dermate afgrijselijke manier met dieren omgaan, dat de neiging om geen of minder vlees te eten steeds sterker wordt. Wat mij betreft gaat die hele plofindustrie naar de knoppen. Dieren worden door deze uitbuiters alleen en uitsluitend gezien als “produkten”  waarmee geld te verdienen valt, hoe meer des te beter. Dat is geen aanvaardbare manier om met levende wezens om te gaan. Vooral mensen die afkerig zijn van bijvoorbeeld de stierengevechten in Spanje maar wel uitbundig en boerend boeuf bourguignon eten, zouden zich dood moeten schamen. Of….mensen die voor hun plezier op jacht gaan Dieren zijn nooit bedoeld geweest uitsluitend om ons als voedsel of middelpunt van vermaak te dienen. Zij hebben een eigenstandig recht op een goed leven op aarde.

Tegelijkertijd stel ik ook vragen bij het eten van groenten. Groenten hebben geen waarneembare oogjes om mij mee aan te kijken. Ik kan niet zien of een prei mij trouw of aanhankelijk aankijkt. En toch…ook groenten zijn levende wezens en dus is het de vraag of je die maar massaal mag misbruiken om je eigen pens mee te vullen.

Mijn voorlopige conclusie is dat ik voorlopig vlees eet bij tijd en wijle, liefst van dieren die ene goed en prettig leven hebben gehad. Dat laatste is trouwens iets dat ik moet aannemen van degene die het vlees levert. Ik kan niet alles persoonlijk controleren. En groenten en fruit eet ik ook maar ik ben mij ervan bewust dat ik altijd bezig ben het leven van een ander wezen te beëindigen. In dat opzicht ben ik misschien vergelijkbaar met de klassieke Indiaan die de goden om vergeving vroeg als hij een bison had gedood.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

