De wanstaltigheden van Dick Wolf en zijn crime series

Amerikaanse crime series, ik beschouw ze als misdadig. Voorbeelden van geestelijke vervuiling en intellectuele leegheid en de ergste vertegenwoordiger daarvan is Dick Wolf, de schandknaap die dingen maakte als Law and Order. Wat een vervlakking en verdomming straalt er van zijn massavernietingingsseries uit!

In de eerste plaats erger ik mij dood aan die zichzelf rechercheur noemende correcte zielepoten die denken daar een beetje achter criminelen aan te moeten jakkeren. Het ene moment beweren ze dat ze de verdachte gaan helpen, het andere moment slingeren ze zo iemand met een koele onverschilligheid in de bak: no matter what de achtergronden van zo iermand zijn. Echt iedere vuile truc vinden deze achterbakse wraakzuchtige vechthonden acceptabel om de schuldige op te sporen, tot en met wetsovertredingen aan toe. Dat geeft een aardig inzicht in het Amerikaanse denken over rechtvaardigheid.

In de tweede plaats irriteert mij de vervlakking van het verhaal. De afleveringen bestaan stuk voor stuk uit niet meer dan één verhaallijn waardoor ik als kijker totaal niet wordt geboeid. Een dergelijke manier van schrijven past misschien in een politierapport in New York maar niet op mijn tv-scherm. Dat mensen die totaal niet geschikt zijn voor het schrijven van een thriller de kans krijgen om deze rotzooi wereldwijd te verspreiden, is een schande.

Ten derde is er de allesoverheersende correctheid die een subsidie vanuit de Amerikaanse overheid zou rechtvaardigen. Vooral de wijze waarop er belerende taal wordt uitgeslagen over drugs, is echt meer dan afschuwelijk. Het is regelrechte reclame voor de psychotische War on Drugs die bijvoorbeeld heel Noord-Mexico verwoest. De vergoddelijking van het Amerikaanse gezinsmodel door middel van jankende moeders, broers, zusters is bovendien een aanfluiting voor iedereen die een echt verhaal in gedachten heeft. Het ergste is dat met deze zooi de programmering van tv-zenders wordt verziekt. Het gevoel voor kwaliteit neemt daardoor ook bij het publiek af. Dat is precies de bedoeling omdat producenten alleen maar behoefte hebben aan goedkope troep die geld oplevert.

In de vierde plaats blijkt uit de series voortdurend dat het Amerikaanse rechtssysteem zo corrupt is als de pest. Het hangt van gore deals aan elkaar. De politie spint daar garen bij door steeds weer te kunnen wijzen op “successen”.

En als vijfde wil ik het oneigenlijke argument opnoemen dat “je toch niet naar deze programma’s hoeft te kijken? Je kunt ook de knop uitzetten.”  Dat argument is nog platter dan de series zelf want in de eerste plaats vraag ik me af of er dan nog wel iets is waar ik wel naar kan kijken zonder me te ergeren. Bovendien vind ik dat ik als betalend abonnee recht heb op een fatsoenlijke programmering. Wat de yv nu biedt is elke dag spruitjes met puree en gehakt. Daar ga je op ene goeie dag van over je nek.

En ten slotte: als ik moslim zou zijn , bijvoorbeeld in Pakistan, en ik zou deze fatsoensrukkerij zien dan zou ik denken “OMG, doe mij de Taliban maar!”

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

