RIP

RIP: Real Iron Persists. Vandaag is Margaret Thatcher overleden, voor talloze Engelsen een nationaal symbool van stabiliteit en eilandelijke trots. Trots die ertoe heeft geleid dat de Falklands in Britse handen bleven hoewel wereldwijd er steeds de vraag is in hoeverre dat terecht is. Hetzelfde geldt voor Gibraltar.

Pseudo-intellectueel en praatjesmaker Bart Schut noemde Thatcher een dappere vrouw in moeilijke tijden. Die term lijkt me nauwelijks op zijn plaats. Onder dappere vrouwen versta ik wat anders, zoals Moeder Theresa. Moeilijke tijden? Kan meneer Schut mij een tijd opnoemen die ooit gemakkelijk is geweest? Het is nog al een uitspraak voor iemand die qua leeftijd en achtergrond nauwelijks kan bepalen of het een moeilijke tijd was. Maar ja, Bart praat altijd graag als een soort goeroe die de wijsheid en kennis in pacht heeft. Ik kan hem verzekeren dat het niet zo is. Dat blijkt wel uit zijn wereldbeeld dat bestaat uit Bart, zijn gelovigen en de rest van de wereld, die laatste bestaat uit “linkse idioten” (zijn eigen woorden).

Over de doden niets dan goeds, bepaalde  doden uitgezonderd want over Hitler kun je niet genoeg slechts vertellen, zelfs als het niet waar is. Dat geldt ook voor Stalin en Nero maar dat terzijde. Ik ben best bereid Margaret het voordeel van een zekere twijfel te geven hoewel ik haar optreden rond de Falklands van moed noch van wijsheid vond getuigen. Thatcher was eigenlijk meer een vrouw zoals iedereen, een echte politica die in mijn ogen niet zoveel boven het maaiveld uitstak. Maar…wie ben ik om daarover te oordelen. Ik roep niet zo gauw heroïsche dingen zoals onze journalistieke brulaap @bpschut.

Echt ijzer vergaat niet, zelfs niet door roest. Integendeel, in het laatste geval verspreidt het zich en vermengt het zich met de omgeving. We zullen zien hoe de geschiedenis onze Iron Lady zich herinnert, pak weg over 50 jaar. Margaret, het ga je goed. Real Iron Persists.

Rest ons de vraag: Is Bart Schut een rechtse idioot? Die vraag lijkt gerechtvaardigd nu hij iedereen die het niet eens is met zijn zienswijze op Thatcher en de Falklands tot “linkse idioot” heeft verklaard. Gezien mijn bovenstaand betoog over Thatcher ga ik mij daar niet nu al over uitlaten. Het lijkt mij vroegtijdig. Mogelijk ben ik qua leeftijd en achtergrond ook niet de juiste persoon om erover te oordelen. Ik vind hem wel eens gestoord overkomen maar dat wijst juist in een andere richting. De psychologie leert mij dat idioot zijn en gestoord zelden of nooit samengaat. Misschien is idioot zijn zelfs wel het gebrek aan de vaardigheid om een stoornis op te doen. Ik kan de vraag dus niet beantwoorden. Soms blijf je je hele leven met bepaalde vragen zitten.

En dat is nu precies het probleem met Schut. Hij vraagt zich nooit iets af. Het gaat natuurlijk helemaal de vraag of de Falklands Brits moesten blijven of Argentijns moesten worden. Het gaat om de vraag wat de beste oplossing was, er waren tal van andere varianten en die zijn er nog steeds. Die vragen stelt Schut zich nooit en dat stelt vraagtekens bij zijn journalistieke vaardigheden. Alweer vraagtekens. Ik houd ermee op.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

