Van wie zijn de Falklands?

Van wie zijn de Falklands? Die vraag kwam bij mij naar boven door een opmerking van Bart Schut dat “linkse idioten”  zouden gaan beweren dat de eilandengroep vroeger Argentijns is geweest. Alsof er onder de “linkse idioten” geen mensen zijn die meer geschiedenis hebben gestudeerd dan hij! Maar ja, dat hij niet tot de snuggersten behoorde, was mij al heel lang duidelijk. Dat hij nog een verdomd slecht journalist is ook, weet ik nu.

De man stelt zichzelf klaarblijkelijk nooit vragen. Het feit dat de Falklands al heel erg lang onder het Britse bestuur vallen, bijna 300 jaar zijn die Albionezen daar nu, wil nog niet zeggen dat er geen alternatieven zijn. Ter vergelijking: Persoonlijk ben ik voorstander van de omzetting van de Nederlandse Antillen in een Nederlandse gemeente, of liever zes gemeenten. Maar…als Venezuela de drie Benedenwindse eilanden inpikt, lig ik daar geen seconde wakker om. In feite is geen enkel stuk land van wie dan ook maar de eilanden liggen natuurlijk wel als een soort waddeneilanden voor de Venezolaanse kust. Ja, Bart, ik weet het, het zijn geen wadden daar! Mijn God, je moet die man ook alles uitleggen.

Even zo goed, er zijn altijd alternatieven want is er iemand die kan vaststellen van wie de Falklandeilanden oorspronkelijk waren? Echt oorspronkelijk? Dat wordt heel lastig. Misschien waren ze van de pinguïns maar daar kunnen wij als Kroon der Schepping geen rekening mee houden. Nee, het valt niet mee. Hoe dan ook. De Argentijnen willen de eilanden graag hebben, niet vanwege de eilanden maar omdat zij het gewoon niet kunnen velen dat die Britse kolonialen zo dicht op hun huid zitten. Eigenlijk een wel heel slechte reden dus. En dan zijn er nog weer delfstoffen en daar kunnen die Patagoniërs maar beter helemaal van afblijven.

Op zich is er niets tegen de huidige situatie. Waar ik wel bezwaar tegen heb, is het optreden van Maggie Thatcher en haar conservatief nationalistische, haast fascistische kliek die jaren geleden oorlog ging voeren om die eilanden. Dat is echter onvoldoende reden om die eilanden nu maar als een soort wraakactie in handen te geven van het Argentijnse bewind dat er daarna alleen maar slechte dingen mee gaat doen. Daarom…laten voor wat het is , zou ik zeggen en trouwens….om dezelfde reden kunnen de Venezolanen ook beter wegblijven van onze Benedenwindse eilanden. Dag Bart….stel jezelf eens een vraag voordat je wat domme opmerkingen de wereld inslingert…

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

