Heeft Schippers nu een pruillipje of een schaamlapje voor domheid?

Nog niet zolang geleden was mevrouw Schippers weer eens aan het woord. Nu let ik meestal niet zo erg op haar gekakel maar deze keer was het toch echt stuitend. Zij is zelf behept met een IQ beneden de 30 of ze beschouwt mij, ongezien, als ultiem imbeciel.

In het afgelopen jaar hebben de zorgverzekeraars 1,4 miljard winst gemaakt. Ik vond dat sowieso al heel genant want twee jaar geleden verzekerde een voorlichtster van één van de grootste zorgverzekeraars mij dat zorgverzekeraars geen winst maken. Het voordeel van de huidige regeling rond de zorgverzekering, is de aantrekkelijkheid voor cliënten om er ook andere verzekeringen af te sluiten. Bij dezelfde maatschappij, snapt u wel? Van voorlichtster tot oplichtster, zal ik maar zeggen. Het was dus gewoon een vuile leugen die ze mij voorhield.

Maar de klap op de vuurpijl moest nog komen. Daar staat me een paar dagen geleden die Schippers mij wijs te maken dat die 1,4 miljard het “succes van de vrije markt is”. Ik wist niet wat er het eerst gebeurde: dat ik uit mijn vel knapte of dat mijn bek openviel tot op de vloer. Waar haalt dat mens die schijheilige bedriegelijkheid vandaan?

Allereerst verplicht de Nederlandse staat elke Nederlander om een zorgverzekering af te sluiten. Een soort vrijemarktziekenfonds, zou je kunnen zeggen. Bovendien is er aan die verzekering een enorm eigen risico en een reeks van eigen bijdragen verbonden. En daardoor, mevrouw Schippers, heeft die hele zooi van u niets meer te maken met de vrijemarkt maar overleeft ze door pure staatssteun: verplichting en bijdragen. Nu is staatssteun volgens de Europese richtlijnen niet toegestaan maar de EU heeft al wel eerder getoond zich niet al teveel aan te trekken van haar eigen regels. Daardoor kon Cyprus lid worden en konden landen met een uiterst zwakke economie deelnemen aan de euro. Dus: hiervoor bestaat ongetwijfeld ook een Europese smoes.

Het ergste misschien van dit al is dat het kabinet echt denkt dat het gros van de Nederlandse bevolking deze leugenachtigheid slikt. Sterker nog, het kabinet heeft daarin gelijk want ik heb nauwelijks enig protest gehoord tegen dit soort regelrechte verneukerij, een ander woord heb ik er niet voor. Het is vergelijkbaar met het volgende: het kabinet verplicht alle Nederlanders om voor een slordige 150 euro per maand, minimaal, produkten van Philips af te nemen. Als dan blijkt dat Philips winst maakt, is dat het succes van de vrije markt.

Echt, het kan niet anders dan Schippers gelooft in haar eigen wangedrochtredenaties of ze denkt dat wij collectief stomkoppen zijn. Dat zijn we ook als we dit soort kletspraat niet afstraffen met ontslag van de minister en vervolging wegens misleiding. Dat puntlipje van Schippers is echt niet meer dan een schaamlap voor de dommigheid die ze rondstrooit.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

http://tweedekamer.nl

Geef een reactie

