Het gelul regeert

Vanmiddag kwam er bij ons een man aan de deur die een gratis alarminstallatie aanbood. ” U bent toch ook gesteld op uw veiligheid”, zei hij. Nu heb ik al lange tijd zat van al die apen die geregeld aan de deur komen om mij van alles aan te bieden. Daaronder waren nieuwe kozijnen en een goedkoper energie-abonnement (dat dan weer duurder wordt als haast iedereen het heeft en dan heet het volgens Schippers een “succes van de markt).

Kriegel word ik ervan. Eigenlijk zou er een systeem moeten zijn dat waarschuwt voor de aard van degenen die bij je aan de deur komen. Dat zou pas een alarmsysteem zijn. “Maar het is voor uw veiligheid en die vindt u toch belangrijk?” Nou, geloof het maar. Ik heb niet voor niets een aantal vierpoters om mij te beschermen en die elektronische rotzooi moet ik niet. Mijn vrouw nog minder want die is altijd bang dat de rommel afgaat omdat ze het verkeerde knopje afgaat. Dan zit de hele familie middenin de nacht stijf van de schrik rechtop in bed. Nee, weg met die herrie.

Ik bedacht me trouwens wel dat het een fantastische actie zou zijn voor een stel criminelen. Zij weten op den duur precies wie er wel en wie er geen alarminstallatie in huis heeft. In brekers, terroristen, ze kunnen er allemaal hun voordeel mee doen. Veiligheid, het is één van die woorden waarmee je haast iedereen plat krijgt want wie is er nou niet geïnteresseerd in zijn veiligheid of in die van zijn gezin? En dus kan iedereen die goed kan lullen over veiligheid echt alles slijten aan de massa.

Jaren geleden was ik voorzitter van een kleine politieke partij. Ik sprak toen mensen die het volledig met onze  opvattingen eens waren en toen kwam de aap uit de mouw: “Maar jullie zijn zo klein, we gaan niet op jullie stemmen.” De cirkelredenatie die daarin zat, hadden ze zelf niet door. Het gelul over macht en grote partijen, die hun beginselen intussen verliezen, daarmee kom je bij de massa heel ver. Het inzicht dat een kleine organisatie kan groeien en sterker kan worden, ontbreekt overigens niet alleen bij de massa. Er zijn “mensen van betekenis” die de contacten met kleine organisaties veronachtzamen omdat ze zo klein zijn. Het kon ze nog wel eens opbreken, wie teveel naar gelul luistert, herkent het waardevolle niet meer. Wat werkelijk waardevol is, groeit, groeit snel en slaat soms verrassend toe.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

