Verloren liefde, verloren vragen

Echt die orthodoxe Joden kunnen er niets aan doen. Dat zij liberale Joodse vrouwen stenen naar het hoofd smijten, dat is hun geloof. In hun heilige boek wordt niets gezegd over stenen gooien en zondenvrij zijn dus ja…ze kunnen er niets aan doen. En ja, zeg nou zelf, al die volkeren om hen heen gooien ook als maar stenen naar vrouwen, vooral als die in het zand zijn ingegraven dus….logisch.

Heel wat minder begrijpelijk wordt het als christelijke begraafplaatshouders weigeren een plek te bieden aan een aanslagpleger. Natuurlijk, het is niet lief, niet aardig en zelfs heel gemeen van zo’n jongen maar…wat zegt het Christendom over zoiets? Let wel: het Christendom is de enige godsdienst in de wereld die genoemd is naar zijn grote profeet dus je mag verwachten dat Christenen zich perfect houden aan alles wat hij heeft gezegd. Liefdevol zijn ten opzichte van de medemens is het centrale thema in het Nieuwe Testament, het testament van die profeet. Liefdevol zou dus ook zijn het opvangen van de stoffelijke resten van een mens, ook al heeft die nog zo gezondigd. Wij kunnen vanuit de christelijke achtergrond toch geen zonde met zonde vergelden?

O jawel hoor…tegenwoordig is het eerste gebod: Slaat iemand u op de linkerwang, mep hem dan helemaal in elkaar totdat zijn of haar hersens in het rond spatten. Kijk, dat moet wel want het leven van alledag is nu eenmaal anders dan het geloof hè, snap je wel? Zo komt het ook dat een Christen minister van defensie wordt en dat Christenen de Jesus Sky Fucker ontwikkelen om daarmee de niet gelovigen tot rede te brengen. Christenen bezetten al eeuwenlang andermans land en schieten oorspronkelijke bewoners dood, vooral omdat het nu eenmaal KAN. De laatste jaren zeggen Christenen daarbij dat het een vorm van ontwikkelingshulp is. Kijk….dat is duidelijke taal.

Nu heb ik alsmaar het gevoel dat Christenen in de hele wereld een beetje van het liefdespoor van hun grote voorbeeld, de Zoon van God, zijn afgedwaald en denken dat met een takkenbos op je kop en raketwerper in je handen door de hei kruipend je land dienend een vorm van de universele liefde is.

Ik kan er maar niet aan wennen en verbaas me dan ook steeds meer over Christenen die mij vragen hoe IK denk dat het dan anders zou moeten? Volgens hun eigen versie van liefde zouden ze mij moeten doodschieten. Voor de beantwoording van hun vragen hebben ze toch hun heilige boek, hun gebed en hun God? Wat zoeken ze dan nog bij mij? Volgens mij zijn ze niet alleen op een dwaalspoor maar hebben ze ook hun liefde verloren. Uit verdwazing vragen ze aan mij hoe ik vind dat het verder moet. Helaas….ik blijk dan ook weer steeds het verkeerde antwoord te geven. Vraag het dan niet!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

