Dr. Phil is beter dan Hans Teeuwen

Dagelijks stoor ik me aan programma’s als bonje met de buren en “help mijn man is een klusser” vanwege hun zielloosheid. Tegelijkertijd kan ik me van tijd tot tijd, niet dagelijks, enorm vermaken met Dr. Phil. En ja…ik weet niet eens of de man een opleiding heeft als psycholoog of maatschappelijk werker of noem het maar op….

Soms vraag ik me af of hij niet gewoon een groep acteurs bij elkaar heeft verzameld, een soort “Lama’s”  zal ik maar zeggen om een script uit te voeren. Het zou zo maar kunnen. De inhoud van de programma’s geeft aanleiding tot die veronderstelling maar ik moet het zeggen: hoe het ook in elkaar zit, het is buitengewoon grappig en professioneel. Op z’n minst wordt de indruk gewekt dat er een echt egsprek wordt gevoerd met mensen waarover iets te zeggen valt.

En ja…het gaat veelal om de grootst mogelijke stupiditeiten. Mensen die een probleem maken van niets, die elke mug tot olifant maken en weigeren over wat dan ook maar zelfstandig na te denken. Ik weet het, in dat opzicht is het programma heel levensecht en een weerspiegeling van de samenleving maar dat maakt het nu juist ook zo grappig. Een enkele keer komt er ook een onderwerp aan de orde waarin echt sprake is van zieke geesten. Zo was er vanmorgen sprake van eenvrouw die zich op internet uitgaf voor man, een knapogende man, die op die manier probeerde een hele reeks van vrouwen te verleiden. Het zou me niets verbazen als die mevrouw “slachtoffer”  was geworden van een vreemdgaande echtgenoot of vader. Daar krijg je bij mensen die alleen over een onderbuik beschikken dergelijke reacties van.

De gedupeerde dames waren allemaal “verliefd”  geworden op de “man” zonder “hem”  ooit in levenden lijve te hebben aanschouwd. Ik vermoed dat ze wanhopig probeerden aan de man te komen en vielen voor de eerste de beste die aandacht aan ze gaf. Die wanhoop gecombineerd met een dosis naïveteit en je hebt succes. Dr Phil heeft succes in zo’n geval. Intussen steekt hij immers dikke pakken dollars in zijn zak.

Verliefd worden op een vrouw die ik van mijn levensdagen nog nooit heb geroken en die ik nog nooit echt in de knipperende oogjes heb gekeken. Persoonlijk kan ik me er niets bij voorstellen. Zeker, ik kan best nog verliefd worden op een vrouw maar dan moet ik haar toch wel eens in mijn directe omgeving hebben gehad, een hand of een zoen hebben gegeven….dat is toch wel het minimum. Kennelijk kun je nu ook al verliefd worden op een simpele foto en eerlijk gezegd….ik raad alle dames aan eens naar mijn ava op twitter te kijken…..mmmmmmmmmm!

Nee, ik heb geen hekel aan dokter Phil. Ik vind het prima cabaret. Net als de rijdende rechter is het zo’n programma waarbij je je als kijker ook superieur kunt voelen aan de mensen die in het programma slachtoffer zijn. Heerlijk gewoon! Alleen…soms denk ik bij een uitzending: “Ik hoop voor betrokkenen dat ze dit allemaal ook weer eerst door Dick Wolf zo hebben laten opschrijven.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

