De tv, in instrument van de duivel, het klopt…..

Volgens een deel van de kennissen van God in de Biblebelt is televisie het werktuig van de duivel. Een iets vrijzinniger deel wil alleen op zondag niet kijken en de leden van de ChristenUnie kijken gewoon wanneer ze willen, net als de rest. Er zijn verschillen maar zelfs al ben je de grootste atheïst van de wereld, wat ik niet ben, dan nog moet je erkennen dat de tv het instrument van de duivel is en wel hierom:

In de eerste plaats richten tv-makers zich op kijkcijfers, nooit op individuele kijkers en dat is al een belediging voor ieder van ons. Alsof ik dezelfde onderwerpen en thema’s op prijs zou stellen als pak weg vijf miljoen anderen. het is een van de grootste “wetenschappelijke” missers van alle tijden. De ontkenning van de individuele behoefte en karaktertrekken. In politieke context zouden we zoiets fascistisch noemen maar als je tv maakt, mag dat allemaal. Die ontkenning van die individuele verschillen is het meest helder herkenbaar aan het feit dat driekwart van de tv-programma’s hetzelfde zijn, zij het soms met een iets andere invalshoek. De hele entertainment-bagger zoals “Bonje met de buren” of “Help mijn man is een klusser” is geënt op het afzeiken van iemand die ik als kijker helemaal niet ken. Ik kan er echter wel het gevoel bij krijgen dat ik beter ben dan de sukkels in beeld en daar gaat het om. Een reeks van programma’s is op hetzelfde idee gebaseerd. Zelfs een programma a;s “The `Voice of Holland” heeft daar vele trekjes van.

Dat is één. Ontkenning van de individu die gebaat zou zijn bij een enorme variëteit aan invalshoeken, ondertonen en thema’s. In de tweede plaats is er de immoraliteit. In de eerste plaats wordt ons ene reeks van overgewelddadige programma’s voorgeschoteld. Volgens sommige psychologen hebben die geen enkele invloed op ons gedrag en onze gevoelens maar dat is natuurlijk kletskoek want iets als opvoeding en opleiding zijn verschijnselen die volledig hun basis vinden in kopieergedrag. Confronteer mensen zo vaak mogelijk met psychotisch gedrag en ze gaan denken dat het een normale manier van leven is. De Nazi’s wisten dat en maakten er gebruik van in het lesmateriaal dat zij op basisscholen en op het voortgezet onderwijs verspreidden. Een voorbeeld wordt ook gevormd door Amerikaanse politieseries waarin uiteindelijk drugs altijd weer de grote boosdoener of in elk geval de Grote Gemene Deler in het kwaad blijken te zijn. Zo kun je als kijker gaan denken da drugs onverbrekelijk verbonden zijn aan misdaad.

Dat is twee: de ontkenning van de neiging tot kopiëren bij ieder mens. In de derde plaats is er de emotionele immoraliteit. Middenin  een spannende film word ik in mijn waarneming en emoties gestoord door reclame. Net is er een heel emotionele gebeurtenis aan de gang en middenin deze gebeurtenis komt er een stel halfgare tieners mij een frisdrank aanprijzen waarvan je helemaal, letterlijk , uit je dak gaat. Ik krijg daardoor niet de kans mijn identifiering met personen in het verhaal af te ronden en blijf zitten met een brok onverwerkte emotie die ik dan maar over de schutting moet gooien vanwege, weer een andere impuls, de opdringerigheid van weer een nieuwe overstapmogelijkheid in de energiesector. Dat is slecht voor de heelheid van mijn gevoelens en ook voor mijn algehele gevoel van stabiliteit. Het is opvoeden tot ADHD.

In sommige gevallen wordt zelfs een film niet eens naar behoren afgemaakt maar volgt na een bepaald reclameblok gewoon de volgende film zodat ik volledig in verwarring raak.

Wie nu denkt dat mijn klacht opzettelijke onzin is, zou eens wat dieper moeten duiken in de werking van de menselijke geest, in de inmiddels 150 jaren durende opvattingen daarover. Pas dan zal blijken hoe invloedrijk de dagelijkse verdommende en ontwortelende invloed van dit soort programma’s is. Wie daar eenmaal de achtergronden van kent, zal minder behoefte hebben om te klagen over korte lontjes en asociaal gedrag. Het wordt dagelijks aan alle Nederlanders en anderen geserveerd…  Het zou mooi zijn om de maaltijd eens wat aantrekkelijker op te dienen.

Tot sterkte,

Kaj ~E;horst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

