De nootkreedt

“Dan moet u bij mijn zoon zijn, mevrouw Pet”, de stem van mevrouw Rutte klinkt berustend. “Ja, dat ken wel sijn mefrau maar daar kreg ik geen sjoege! Weit u wat het is? Ik mot ellukku dag op de fiets van mijn moeder naar de bazen om te stofzuigen en te vegen. Alles zwart natuurlijk maar even so goed feil werruk. Het mot want mij man hep werkloos. Snappie? Misschien heppie binnenkort weer werruk. Iets dat ie niet eg kan, geloof ik maar weddek is werruk. Hij roept al maandenlang om werruk. Hij krijg er een buldt fan. En die soon van u maar segguh dattie niet wilt werrrukuh. Nau, ik weit wel beiter…”  “Ja, maar dan moet u toch echt bij  mijn zoon zijn, mevrouw.”  “Kijk, weit u wat het is, mefrau Rutte? Mijn man sit dus helemaal jankiejankie op de bank  Hij komper niet meer vanaf en als ik thuis komp, mot ik ook nog de kinderen doen, de fiets wegbrenguh en….mij moeder foere….  Die ken niet zo goet meer koke en alles dus dat doet ik, snappie? En dan seg u soon dat we motte partici…partici….prate met debure , salt ik maar segguh. Ennuh, dat gaat hier niet eg want de bure hebbe kopfodde. Dat spreekt hun gein Neilands dus. Dat seg die leuke blonde man aat de haag ook alteit. “” “Dat kunt u toch beter met mijn zoon bespreken, mevrouw Pet”, herhaalt mevrouw Rutte maar heel duidelijk komt die boodschap niet over want mevrouw Pet haalt al weer adem voor de volgende klaagzang. Deze keer heeft mevrouw `Rutte er genoeg van. “Weet u wat, mevrouw Pet, ik zal u doorverbinden met mijn zoon.” Mevrouw Pet houdt de netgehaalde adem binnen en wacht totdat ze een klik hoort. Ze schijnt een boodschap in te moeten spreken. De tranen wellen in haar ogen op. Het hele verhaal nog een keer vertellen. Het wordt haar allemaal teveel en na de toon roept ze: “Krèèg de klere!”

Die avond is de premier op tv en hij laat weten dat een deel van het Nederlandse volk toch maar ene heel beperkte bijdrage heeft als het gaat om gedachtenuitwisseling. Mevrouw Pet hoort het niet. Ze is n slaap gevallen bij “Bonje met de buren”.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

