Van kiekdoos tot kliekdoos

Wat betekent de aflkorting “tv”  eigenlijk? Tergend vervelend? Teveel vriendjes? Totale verkoop? Het zal toch duidelijk zijn dat de tv in de afgelopen twintig jaar steeds minder is gaan voorstellen? Niet alleen vertonen de omroepen, publiek of niet, een haast onafgebroken reeks van stompzinnige programma’s van het niveau van “Bonje met de buren” maar bovendien kom ik er steeds meer dezelfde verwende rotkoppen tegen. Nu zullen sommigen wel weer beweren dat het alleen maar jaloezie is dat mij tot dat soort opmerkingen drijft maar laat ik u duidelijk maken dat ik in dat opzicht niet de enige ben. U leest het goed, ik ontken het niet. En wat dan nog?

Ik zei  “ononderbroken reeks” maar dat is natuurlijk niet waar. De reeks programma’s wordt wel degelijk onderbroken door op misdadig slinkse wijze ondergeschoven, opdringerige rotreclame voor producten waar ik niks aan heb, gezeik over huidkwaliteit en nieuwe auto’s die ik toch niet kan betalen. Een grote gore rotbende dus waar ik me dood aan kan ergeren. Daar komt nog bij dat ik in toenemende mate dezelfde rotkoppen tegenkom. Het ergste zijn vooral de omhooggevallen liedjeszangers die ineens zo nodig een nietszeggend programma moeten gaan presenteren om vervolgens gefeteerd te worden in een ander programma terwijl het derde programma aandacht besteedt aan hun overspel, scheidingen , al dan niet geboren kindjes, homo-geaardheid en noem de hele onzinnige reut maar op. O ja, de mode die ze dragen, ook iets dat niemand die goed bij zijn verstand is kan interesseren.

Het is duidelijk: tv dient vooral en bijna uitsluitend om een soort kliek van nouveau riche, teveel geld en haast geen hersens, in stand te houden en vooral nieuwklomers geen klans te geven. Nieuwkomers maken namelijk de spoeling dun voor het over het paard getilde zooitje dat het pixelbeeld beheerst. Die tv is eigenlijk niet meer dan een grote kast vol zelfverheerlijking voor het meest leeghoofdige geldverdienende deel van onze samenleving.

Nu weet ik wel: ik kan het ding natuurlijk uit laten staan en ik denk er ook sterk over om uitsluitend nog een DVD faciliteit te hanteren maar aar gaat het niet om. Het gaat veeleer om de dagelijkse lading valse sentimenten, leugens, oppervlakigheden en persoonsverheerlijking die ons volke over zich gegoten krijgt. Daar worden miljoenen mensen dommer en minder kritisch en bovendien verveelder en syndromatischer van. Het is de hoogste tijd dat er een emmer zoutzuur gaat door die hele verzameling hersenverwekende zeikzooi. En, ik weet het, er zijn uitzonderingen die ik koester. Ja zeker….het zijn de lichtpuntjes in een sombere, opdoemende herfstbui.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

One thought on “Van kiekdoos tot kliekdoos

Geef een reactie

