Haha! Ik ben politiek correct!

Alles moet een eerste keer zijn maar toch….soms gebeurt je iets wat je nooit voor mogelijk had gehouden. Ik ben gisteren voor het eerst van mijn leven “politiek correct” genoemd. De aanleiding daartoe was een pleidooi van mij voor minder “op de man/vrouw spelen” op blogs en meer op de inhoud. Er was zelfs iemand die meende dat ik om die reden “gereformeerd” zou zijn en dat ik niet aan kritiek deed. Dat leek erop dat kritiek alleen maar geleverd kan worden op mensen en niet op plannen en dat gereformeerden nooit op de “man/vrouw” spelen. Nou, ik dacht juist dat het andersom was en ik herinner me een voorval van nog niet eens zo lang geleden in dat opzicht. gereformeerden weten heel uitstekend op de man/vrouw te spelen.

De reacties waren wat dat betreft dan ook voor mij weer lachwekkend tot inhoudsloos, de meeste althans. En dat komt overeen met wat ik in mijn betoog liet weten. Je zou dus nooit kritiek kunnen leveren op inhoud maar uitsluitend op de man/vrouw. Een republikein moet Willem Alexander dus een kloothommel noemen. Of hij daarnaast nog goede argumenten heeft voor de republiek, doet er niet toe. Voor alle duidelijkheid, IK ben geen republikein, maar toch… Een republikein die niet de woorden kloothommel en Willem Alexander in één adem noemt, is politiek correct bezig. Dat is het gevolg van de denktrant die ik in de betreffende reactie las. En ja, discussiëren over inhoud in plaats van personen, is ook niet van deze tijd. Dat stond er ook nog bij. Hoe wonderlijk kan de geschiedenis verlopen.

Politiek correct….ik weet zeker dat mijn ideeën niet altijd zo worden gezien. Ik weet wel dat het geen zin heeft de buurman elke dag voor  “eikel” uit te maken om te zorgen dat hij zijn gedrag gaat veranderen. Ik denk zelfs dat het tegendeel het geval zal zijn en op den duur kan de eikel zelfs een wesp blijen te zijn.

O ja, ik kan me goed voorstellen dat het nuttig is namen te noemen als het gaat om ontoelaatbare zaken. Een politicus die zich aan de kas van de partij vergrijpt of die ondergeschikten aanrandt, mag best met naam en toenaam worden genoemd. In dat geval vallen inhoud en persoonlijk handelen namelijk grotendeels samen. Hetzelfde geldt voor een hoofdredacteur van een tijdschrift die “vergeet” de pensioenbijdragen van zijn medewerkers over te maken naar de pensioenfondsen. Maar in het politieke debat heeft het geen zin de opponent uit te schelden en af te zeiken. Het is mij persoonlijk ook wel eens overkomen dat ik door een tegenstander in het debat voor “gek” werd uitgemaakt terwijl niet zolang daarna bleek dat ik meer dan gelijk had. Maar goed, dat is bijzaak natuurlijk.

Waar het om gaat is dat het klaarblijkelijk eigentijds is anderen met woorden af te maken. Dat heet dan “vrijheid van meningsuiting”. Met wapens mag niet want wie dat doet, krijgt de hele verontwaardigde scheldende massa over zich heen. Dat al dat gescheld de sfeer kweekt voor moord en doodslag, dat dringt nog niet zo erg door. Er bestaat tenslotte maar één achterlijke cultuur en dat is….

Tot sterkte even zo goed,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

http://www.alphens.nl/opinie/opinie-alphen/11542,moe.html

3 thoughts on “Haha! Ik ben politiek correct!

  1. Wat een zwakke argumentatie, wat een zwakke conclusie: “Je zou dus nooit kritiek kunnen leveren op inhoud maar uitsluitend op de man/vrouw”,

    Jij bent in je eerste stuk begonnen met een 100% zwart-witstelling: het moet over de inhoud gaan en niet over de persoon. Daarop kwamen reacties, dat inhoud niet van zelf ontstaat, maar dat daar vaak een duidelijk aanwijsbare persoon verantwoordelijk voor is, en dat die persoon dan best kritiek kan krijgen.Een logische en goede conclusie.

    Nu draai je het om met weer een 100% zwart-witstelling dat anderen stellen dat je geen kritiek op de inhoud maar uitsluitend op de man/vrouw moet geven. Niemand zegt dat, niemand vindt dat.

    Koop eens een boekje over logisch redeneren Kaj.

Geef een reactie

