Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?

Ik ben de zoon van kolonialen. Mijn moeder is in Soerabaja geboren en haar vader was overste /arts in het KNIL. Mijn andere opa was plaatsvervangend politiechef op Curacao. En ik? Ik ben gewoon geboren in Nijkerk tussen de Zwarte Kousen en opgegroeid in Winschoten, niet ver van de beroemde Jan Mulder.  Ik kan mij nog goed herinneren hoe ik op een dag in Winschoten over straat liep en een vrouw uit Indonesië zag in een sarong kebaja. Kinderlijk en onschuldig als ik was, zei ik tegen mijn moeder: “Wat ziet dat mens er raar uit.”  Ik vond alles raar aan haar, haar kleding en haar huidskleur. Ik kreeg nog net geen tik om de oren maar er werd mij van meet af aan duidelijk gemaakt dat ik niemand op kleding of huidskleur mocht beoordelen.  En het werkte, zes jaar later kwam er in Winschoten voor het eerst op mijn  lagere school een Afro-American gymles geven, basketbal natuurlijk. Ik vond hem indrukwekkend maar niet raar.  Niet lang daarna begonnen in de VS de rellen over donkere kinderen die naar dezelfde scholen wilden als blanken, in dezelfde bus wilden zitten en noem maar op. Het was vlak voor het aantreden van president Kennedy. En ik koos de kant van de donkergekleurden…onze hele familie stond daar achter.  In die tijd las ik ook verhalen over de KKK en ik beschouwde ze als afschuwelijke psychopaten (al kende ik dat woord toen nog niet)

Inmiddels was ik van mijn geloof in Zwarte Piet af en ook in Sinterklaas. Zwarte Piet die ik jarenlang had gezien als een brenger van het goede nieuws, pepernoten, lekkers en veel cadeautjes. Leuk! Er was geen moment in mijn gedachten dat deze Piet iets ten nadele van donkergekleurde mensen zou kunnen betekenen. In de eerste plaats was het wel een schok om te ontdekken dat hij niet “echt” bestond en daarna kwam ik tot de ontdekking dat de meeste Zwarte Pieten, in elk geval in die tijd, meisjes waren. Niet zolang daarna ging ik zelf, verkleed als Zwarte Piet, cadeautjes afleveren bij kennissen met jonge kinderen.

Ik maakte de treinkapingen door Molukkers mee en zag hoe er doden bij vielen. Er was geen moment dat ik dacht dat het allemaal kwam door die getinte huidskleur. Een jaar of veertig geleden kwamen de eerste immigranten vanuit Suriname naar Nederland. Sommigen meenden daar ijzingwekkend banale grappen over te moeten maken, vooral als het ging om de werklust van deze nieuwkomers. Ik voelde me er niet door aangesproken en werd zelfs kwaad over de denigrerende manier waarop sommigen over de Surinamers spraken. Er kwamen ook Antilianen en ja, tot een jaar of tien geleden was mijn  huisarts een onmiskenbare Antiliaan. Je kon in elk geval aan hem zien dat zijn voorouders niet uit Noord-Groningen stamden. Het was de beste huisarts die ik ooit heb gehad en…je kon nog met hem lachen ook.  En wat schetst mijn verbazing?

Een tijd geleden begon een groep mensen uit Suriname te mekkeren over de huidskleur van Zwarte Piet, daarbij vergetend dat de intocht van Sinterklaas in Paramaribo gepaard gaat met Zwarte Pieten. En dat gemekker zwol aan en zwol aan en zwol aan…en ik kreeg er steeds meer genoeg van. Tientallen jaren heb ik geloofd in de emancipatie van mensen, welke huidskleur ze ook hadden. Beginnen me die lui ineens te wijzen op de verschillen die er zijn en waarom dat schandalig is! Ik moet ervan kotsen….en ja, er zullen best wel eens kinderen zijn die een donker getinte man of vrouw “Zwarte Piet” noemen. En so what? Laat ze antwoorden met te zeggen: “Ja, inderdaad, ik ben Zwarte Piet.” DAT is emancipatie. Het is aan de ouders van deze kinderen om ze waarden en normen bij te brengen. Dat is iets heel anders dan het verstieren van een deel van mijn cultuur. Wat mij betreft krijg ik op 5 december een grote bak vol negerzoenen uit de zak van Zwarte Piet. Ik kan het nooit iedereen daar het zin maken maar laat iemand eens respect hebben voor MIJN achtergrond. Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

