Racisme schuilt in iedereen

Ik heb niets tegen mensen die het katholieke geloof aanhangen. Een aantal van mijn allerbeste vrienden behoren daartoe en ik hoop altijd maar dat ze er het heil zullen vinden dat ze ervan verwachten. Dat is al een heel ander standpunt dan mijn ouders innamen want die hadden het niet op de dictatuur van de Paus.  Ik ook niet maar dat heeft niets te maken met mijn waardering voor sommige aanhangers van die kerk. Totdat….totdat….totdat één van die mensen ineens blijkt grootschalig gefraudeerd te hebben, gesjoemeld, corrupt is geweest, kinderen heeft misbruikt of nog fraaier. Dan heeft hij of zij van de ene op de andere dag een “Jezuïetensmoel”.  Dat heet ontmenselijking. Zo kan een Duitser ineens een gore rotmof of “SS-er” worden, een Spanjaard een stierenmoordenaar en een Rus een vuile communist.

Ontmenselijking, daaronder valt ook racisme. Mensen worden ineens vanwege een uiterlijk kenmerk verschrikkelijk. De KKK bezondigt zich daaraan maar die niet alleen. In bepaalde Afro-Amerikaanse kringen is het racisme tegen alles wat blank is ongekend. In sommige streken van Afrika ook trouwens. Joden en Palestijnen zijn racistisch ten opzichte van elkaar  en hetzelfde geldt voor Turken en Koerden en ook Armeniërs. In Rusland wonen groepen mensen die elkaar discrimineren op grond van hun afkomst en zo gaat het maar door. Racisme schuilt in een ieder van ons, omdat het gaat om de ontmenselijking van mensen die dingen doen en denken die mij niet zinnen. Dat was precies de reden waarom Nazi’s Joden aanduidden met de benaming “kakkerlakken”. Het begint allemaal met het spotten en uitschelden van roodharigen.

Nog nooit is het bij mij opgekomen dat een getinte immigrant uit Suriname of de Antillen “Zwarte Piet” zou zijn. Echt nog nooit, behalve dan de laatste weken. Plotseling schiet bij mij in gedachten dat de getinte medemens die ik op straat tegenkom, overeenkomsten vertoont met Zwarte Piet. Ze hebben allebei een donker gezicht. Omdat kindertjes in bepaalde buurten hun donker getinte buurtbewoners wel eens aanspreken met “Zwarte Piet”, zou mijn kinderfeest racistische trekken vertonen. Nee, omdat in de negentiende eeuw een bekrompen leerkracht de link heeft gelegd tussen zwarte mensen en Zwarte Piet, dat is waar ook. En ja….als ik maar gestoord genoeg ben kan ik tussen alle mogelijk verschijnselen verbanden gaan leggen.

Opvallend is ook de onwetendheid of nog erger, de wetende ontkenning bij Zwarte-Pietofoben van het wezen van Zwarte Piet en diens geschiedenis. Met overgave beklemtonen zij dat Zwarte Piet een racistisch symbool is en uitgebannen moet worden. Dat alles doen zij terwijl zij beter weten. Desnoods noemen zij de aantoonbaar werkelijke achtergronden van Zwarte Piet “verzonnen verhaaltjes”. En kijk, die poging, die poging om tegen beter weten in iedereen wijs te maken dat mijn traditie een racistische is, dat is pas racisme maar dan vanuit de hoek van mensen met een donker kleurtje.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

One thought on “Racisme schuilt in iedereen

  1. Plagen, dat doen kleine kinderen al op de lagere school of nog eerder, andere kinderen buitensluiten kunnen kinderen ook heel goed, niemand heeft ze dat geleerd, blijkbaar zit in de mens zelf om zichzelf te verheffen ten koste van anderen.

Geef een reactie

