Je kunt wel trappen maar dat betekent niet dat je fietsen kan…..

Hoewel ik voor een gepensioneerde altijd vroeg op ben en met mijn hond over straat loop, heb ik mijn ogen bepaald niet in mijn zak. Dat is maar goed ook want er is genoeg te zien. Natuurlijk: mooie vrouwen, dat is altijd de moeite waard al moet je ze niet aan blijven staren. Ik vind het zelf ook heel storend als een vrouw naar mij loopt te staren. Dan denk ik altijd: zoen dan tenminste meteen!

Maar dat allemaal terzijde. Het feit dat ik goed uit mijn ogen kijk is vooral zo gunstig omdat anderen het weigeren te doen. Ouders die kinderen naar school brengen zitten met hun gedachten en ogen meestal al ergens anders, bij de voorgaande nacht of op het werk vrees ik. En dus zien ze mij en mijn hond helemaal niet komen. Vanmorgen kwam mij een overstekende schooltas van achteren naderen en zonder ook maar enigszins er blijk van te geven dat hij de wereld had waargenomen, zwenkte hij rechtsaf, bijan tegen de neus van mijn hond op. Op het allerlaatste moment week hij nog even uit om vervolgens toch voor ons langs rechtsaf te slaan. Natuurlijk….zo’n jong klaagt niet eens over automobilisten die rechtdoorgaand verkeer geen voorrang geven. Hij klaagt altijd over al het andere verkeer. Dat had er helemaal niet mogen zijn. Daarbij valt te bedenken dat zo’n schooltas nog maar drie jaar geleden op de basisschool verkeersexamen deed.

Hetzelfde geldt voor die rugtas die mij tegemoet kwam op de fiets toen ik even met de hond op het fietspad moest lopen omdat er geen voetpad was (wat wettelijk en praktisch gezien is toegestaan). Hij staarde naar zijn smartphone en daaruit bleek dat hijzelf niet zo smart was. Toen ik hem erop wees dat hij beter kon uitkijken, kreeg ik wat onduidelijk scheldwoorden toegevoegd. Waarom ik op het fietspad liep. Kortom, hij vond dat hij helemaal niet hoefde uit te kijken , als ik maar niet op het fietspad liep. En laat ik er meteen bij vertellen: het gaat NIET om de jeugd van tegenwoordig want het gedrag van deze schooltassen is het gevolg van wat zij krijgen voorgeschoteld.

Het woord verkeer betekent ten diepste dat het gaat om de omgang met elkaar en ja….daar hapert het nodige aan. Ondanks alle technische verworvenheden zijn we verder van elkaar verwijderd dan ooit. Misschien zelfs wel dankzij die technieken. We trappen wel maar gaan niet met elkaar om. We trappen wel maar kunnen niet fietsen.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Kaj Elhorstdkaf

3 thoughts on “Je kunt wel trappen maar dat betekent niet dat je fietsen kan…..

  1. Ach ja, hoe individualistische de jeugd tegenwoordig ook is het zijn allemaal kuddedieren die precies doen wat ze op school leren. Hoor hoe je jezelf tegen spreekt. Het zijn die rot mobieltjes waar de jeugd verslaafd aan is.

Geef een reactie

