The Voice of Holland sterft

Zo….sinds gistermiddag ben ik de trotse eigenaar van een driedubbel-cd van The Beach Boys en….hoe kan het ook anders, iemand van mijn leeftijd brult mee en geniet ervan. Daarbij bedenk ik hoe vervelend gelijkvorming de hedendaagse popmuziek vaak is.

Ja, natuulijk, ik moet daar ontzettend mee uitkijken want mijn vader zei ook altijd allerlei negatiefs over de popmuziek uit mijn tienerjaren en de tien jaren die daarop volgden. Het is haast te cliché om daar commentaar op te hebben. En toch…ik zie een bedenkelijke ontwikkeling. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk om als spontaan opkomende artiest een echte positie te bereiken op de treden van de top-tien. Als ik naar Beatles, Rolling Stones, Queen, Eagles, Beach Boys en vele anderen kijk, dan zie ik popbands die op een goede dag een podium hebben gevonden, daar zijn gaan spelen wat zij zelf leuk vonden en het publiek bevestigde dat zij het bij het rechte eind hadden.

En nu…nu kan je als popartiest bijna alleen nog maar de top bereiken als je het geluk hebt toegelaten te worden tot de sluis van The Voice of Holland en dergelijke.  Daar word je doorgelaten of uitgekotst op basis van de mening van een vier- of vijftal mannetjes en vrouwtjes die denken dat zij de artistieke wijsheid in pacht hebben. Daarmee smoren zij het ware talent dat iets nieuws brengt. Artiesten moeten voldoen aan voorgekookte eisen die door de “jury” worden gesteld. En dat is heel slecht.

De ware artisticiteit bestaat nu juist uit de vrijheid van de artiest om te doen wat hem of haar goed dunkt en vervolgens te kijken hoe het (brede) publiek daarop reageert.Die vrijheid wordt door tv-programma’s zoals The Voice de grond in getrapt.Het is helaas kenmerkend voor onze samenleving. Alles wat wij doen en laten, moet voldoen aan een vantevoren opgezet stramien dat de basis vormt van iets dat je succes zou kunnen noemen. Dat is niet alleen jammer, het is schadelijk want de ware Voice of Holland gaat in de herrie ten onder: The Voice of freedom!

 

Tot sterkte,

 

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com.

Geef een reactie

