De Koninklijke weg

Majesteit, allereerst van harte gefeliciteerd met uw verjaardag. Het is echt van belang dat ik dit zeg want in de rest van deze brief zal niet zoveel te lezen zijn waarmee ik u kan feliciteren. Jammer maar het is niet anders.

Een paar jaar geleden nog maar sprak uw moeder haar bezorgdheid uit over het toenemende gebruik van de social media. Zij zag daarin een bedekte vorm van verwijdering tussen de mensen en….misschien had ze gelijk. Wat mij op het ogenblik het meeste bezighoudt, is het totale gebrek aan communicatie tussen grote groepen in onze samenleving. Een voorbeeld daarvan heb ik gisteren nog ervaren toen ik in het wilde weg door een voor mij vrijwel onbekende werd uitgemaakt voor “fascist” vanwege ene uitlating van ij die hij onmiddellijk negatief en beledigend opvatte. Er was geen navraag of gesprek, geen onderzoek, geen oriëntatie, nee, ik was een fascist!

Uw functie wordt veelal in verband gebracht met de onderlinge samenhang in de samenleving, een nationaal besef maar vooral ook een maatschappelijk verband. Ik vrees dat ook uw weefsel op dat gebied wordt aangetast door dit gebrek aan communicatie. Nu is het begrip “communicatie” een leen woord en dat blijkt uit het onbegrip over de betekenis ervan. Overheid en bedrijven stellen méér dan ééns dat zij gecommuniceerd hebben NAAR de burger toe, iets wat niet kan. Het woord “communicatie” veronderstelt immers een tweerichtingsverkeer, een uitwisseling van gedachten teneinde tot een goed resultaat te komen?  “Communiceren naar” impliceert echter een eenrichtingsverkeer…het overbrengen van een boodschappen die men moet slikken of voor zoete koek moet aannemen.

Maar het gaat verder. Fietsers en auto’s geven in toenemende mate geen richting meer aan in het verkeer. Er zijn zelfs automobilisten die zoiets niet nodig vinden. Klaarblijkelijk hebben zij geen begrip voor het belang van het overbrengen van bedoelingen. Duizenden mensen lopen op straat met een koptelefoon om naar hun welgevallige muziek te luisteren zodat zij niet in staat zijn de opmerkingen en vragen van mensen in hun omgeving op te vangen. Weer anderen zij  verdiept in de berichten die zij ontvangen van de uitverkorenen die met hen mogen spreken via de smartphone. Zelfs tijdens het uitlaten van de hond maar ook onder hetw andelen en fietsen gebeurt dat. Dat alles wijst op een inkeer naar een veilig vantevoren met enige zorg geselecteerde sociale omgeving waarbinnen geen of nauwelijks tegenspraak bestaat. Bevestiging van eigen gelijk is prominent.

Heel erg geschrokken ben ik niet van de aanduiding als fascist. Ik ben ook al eens antisemiet, landverrader en Marokkanenvriend genoemd. Het raakt mij niet omdat ik de achtergronden van mijn publicaties maar al te goed weet. Dat neemt niet weg dat ik een maatschappelijk probleem zie in het toedienen aan elkaar van ongefundeerde negativistische aanduidingen. Het belemmert communicatie en discussie. Naar mijn mening zijn er mogelijkheden om deze negatieve tendens te stoppen of in elk geval te verminderen. Mogelijk dat u vanuit uw functie juist in dat terrein een prioriteit kunt ontdekken zodat wij weer met elkaar discussies kunne  opzetten van het zuiverste water. Dat laatste moet u toch aanspreken, gezien uw activiteiten uit het verleden. Graag ontvang ik uw reactie en zie ik uw overige activiteiten tegemoet.

 

Vriendelijke groeten,

Kaj Elhorst

06-29 55 74 52

One thought on “De Koninklijke weg

Geef een reactie

