De allochtone babbeltruc

Eergisteren kreeg ik op twitter @Fransiej tegen en al gauw bleek hij een van de door mij zo teerbeminde PVV-adepten te zijn. In zijn mond was “Marokkaan” een vies woord geworden. Het duurde niet lang of ik vroeg hem waar hijzelf oorspronkelijk vandaan kwam. Hij bekende mij dat zijn voorouders uit Frankrijk waren gekomen maar zich razendsnel hadden aangepast.

Nou, petje af hoor! Zijn voorouders zijn dus uit Frankrijk gevlucht om godsdienstige redenen, de zogenaamde Hugenoten, en zij vluchtten naar een land waar hun godsdienst zo ongeveer staatsgodsdienst was. Zij droegen ongeveer dezelfde kleren als de Nederlanders en spraken een taal die weliswaar afweek maar toch ook heel veel overeenkomsten met het Nederlands vertoonde en bovendien juist in hogere kringen veel werd gesproken. Zoiets heet bijna een drempelloze overgang. Maar, volgens @Fransiej was het iets om zich op voor te laten staan: heel snel aangepast!

In dat verband is het wel eens aardig om te kijken naar het aanpassend talent van Nederlanders zodra zij de grens over zijn. Eerst maar eens Duitsland. In Bad Bentheim hokken de Nederlanders bij elkaar in één stadswijk waarvandaan zij hun boodschappen in Enschede doen en hun kinderen in Twente naar school sturen. Met de Duitse bevolking hebben zij zo goed als geen contact.

In Frankrijk beklagen Nederlandse immigranten zich erover dat alle openbare opschriften in het Frans zijn. Ja, @Fransiej, het valt niet mee! In Spanje maken Nederlandse toeristen ruzie met obers die Spaans spreken omdat zij Spaans spreken. In Canada en Australië zij  Nederlandstalige omroepen en kranten omdat lang niet iedereen voldoende het Engels beheerst. In Australië zijn ook Nederlandse bejaarden- en verzorgingshuizen vanwege de taalproblemen. In al deze landen klitten Nederlanders zoveel mogelijk bij elkaar in woonwijken. Moeten wij nog even doorgaan?

Ik heb besloten om te praten over de allochtone babbeltruc als Nederlanders beweren dat zij zich in het buitenland zo gemakkelijk aanpassen. Zij vergelijken appels met peren en maken zichzelf voortdurend tot zelfgenoegzame maatstaf.

O ja, en dan is er nog de opmerking van @Fransiej dat wij onze godsdienst niet opleggen aan anderen. Nou, @Fransiej, we hebben honderden jaren onze godsdienst opgelegd aan anderen, zelfs met de door Jezus verordonneerde moord. Of  was dat niet zijn idee? Nou ja….en hier, hier is nog nooit een moslim bij mij aan de deur geweest om me te bekeren, ik heb op straat niet eens folders in handen gedouwd gekregen, ik ben in moskeeën geweest en kon zonder pogingen tot bekering het gebouw weer verlaten. Dus….ik zal mij  ogen vast wel ergens voor sluiten denk ik? Ouwe babbelaar!

Tots sterkte,

 

Kaj Elhorst

(Mijn familie komt trouwens uit Rijnland, Holland en Java….)

Geef een reactie

