Kinderwens bovenaan verlanglijst

Een dag of tien geleden gebeurde er een ernstig ongeluk met wapens in de VS. Een meisje van 9 kreeg een UZI in handen om mee te oefenen, kon de terugslag niet aan zodat het ding door de omgeving stuiterde en de kogels in het rond vlogen. Eén van de kogels raakte de instructeur in het hoofd: dood. De psychiatrische inrichtingen in de omgeving kunnen nu vast voor het kind een plekje vrijmaken vanwege een onherstelbaar trauma. Hoewel, in de VS doen ze dat meestal niet. Daar mag je het lekker zelf uitzoeken totdat je helemaal gek geworden, leraren en medescholieren om zeep helpt en dan ben je de crimineel. 

Ik toonde mij boos omdat volwassenen in de VS aan kinderen van 8 al vuurwapens in handen geven. Volgens een twitteraar die niet genoemd wil worden, is het helemaal niet erg om jonge kinderen vuurwaperns in handen te geven. Op die manier leren ze er verantwoord mee omgaan. Jaja, het hele verhaal spreekt voor zichzelf. Wat mij betreft kan iemand die een kind van 9 een UZI met munitie in handen geeft zelf nog niet verantwoord met wapens omgaan. Zo’n gevaarlijk ding hoort gewoon niet in kinderhanden. Waarom niet? Omdat kinderen van die leeftijd psychisch en fysiek (zoals bleek) niet tegen zo’n ding zijn opgewassen. Als twitteraar zijn zin zou krijgen, zou je kinderen van 8 ook achter het stuur van een auto moeten zetten om een ritje over de snelweg te maken. De dag dat die wet wordt ingevoerd, lever ik als voorzorgsmaatregel mijn rijbewijs in.

In wezen is er voor iedereen van jong tot oud natuurlijk maar één verantwoorde manier om met vuurwapens om te gaan: afblijven. Een kind kan daar al helemaal niet mee omgaan omdat het zijn of haar kinderlijke drift om in te gaan op ingevingen en speelsheid in gedrag op zou moeten geven. Ouders die hun kind van jongsafaan zo in kaders willen zetten, zouden uit de ouderlijke macht ontzet moeten worden.Bij het opvoeden van kinderen geldt nu juist de regel dat je zo min mogelijk moet opvoeden en zoveel mogelijk moet “laten ontwikkelen”.

Dat is overigens niet populair in onze cultuur. Onze samenleving streeft er bij voortduring naar kinderen zoveel mogelijk het gedrag van ouderen te laten kopiëren. Het optreden van kinderen in een eigen showprogramma, een talentenjachtprogramma voor kleine kinderen, kinderen die in bijna grote mensen mode rondlopen….er wordt niets overgelaten aan de vrije geest van het kind. In alles moet het een spiegel van de ouders zijn of het moet de dingen doen waaraan ouders nooit zijn toegekomen.

Er zijn meer van die perioden in de geschiedenis geweest waarin kinderen werden behandeld als mini-volwassenen. Dat bleek onder meer uit het feit dat kinderen de meest potsierlijke en onmogelijke kleding moesten gaan dragen, met strikjes en dasjes en hoedjes. Het gevolg was dat de kinderen op geen moment van de dag zichzelf konden zijn omdat hun peperdure kleding dan smerig werd. Bovendien moesten ze zich niet alleen keurig kleden maar ook nog eens gedragen als welopgevoede volwassenen die bij voorkeur konden tonen wat ze op school hadden geleerd. Kinderen waren in die tijd een soort circusdieren die kunstjes deden. In zo’n fase zijn we nu ook weer terechtgekomen.

Dat is jammer. De mensheid zou er beslist op vooruitgaan als jonge kinderen hun eigen geest en fantasie de ruimte zouden kunnen geven zonder opgezadeld te worden met volwassen problemen zoals het “verantwoord omgaan met wapens”.  Voor dat soort zaken heb je een bepaalde rijpheid nodig en die hangt soms heel doodeenvoudig van biologische ontwikkelingen af. Zo is bekend dat pubers een groot scala aan risico’s niet kunnen inzien doordat de hersens nog onvolgroeid zijn. Die groei van de hersenen moet zoveel mogelijk ongestoord en onbedreigd door kunnen gaan, dat is een reden waarom mensen beneden de 23 jaar beter geen alcohol kunnen drinken.

Wijzelf zouden vooral eens moeten leren verantwoord om te gaan met kinderen en in te zien wat een echte kinderwens is en deze bovenaan het verlanglijstje te zetten: de wensen van het kind.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

4 thoughts on “Kinderwens bovenaan verlanglijst

  1. Dan nu even met mijn eigen woorden en uitleg waarom ik zei dat ik het goed vind dat de kinderen in de USA veiligheidslessen krijgen over het gebruik van wapens.

    Ja, ik ben @Just__Rem op twitter.

    In de USA zijn wapens, veel wapens, volgens de NRA tussen de 200 en 250 miljoen.
    Even los van het feit of je tegen wapens bent of niet, maar iedereen zal voor veiligheid zijn, helemaal als het om kinderen gaat.
    Maar in een land waar het bezit van vuurwapens in de grondwet staat en waar er zoveel van in omloop zijn, vind ik het goed dat de kinderen er vroeg veilig mee leren omgaan en het gevaar ervan leren inzien.
    Dat vind ik veel beter dan dat ze thuis aan het spelen zijn, een wapen vinden en er door onwetendheid een broertje, zusje of vriendje mee neerschieten.
    Dat dit meisje van 9 een 9mm Uzi in de handen kreeg gedrukt is belachelijk, deze man mag de naam instructeur niet dragen, dat daar is gefaald staat buiten kijf!
    Maar ik blijf van mening, in een land waar vuurwapens tot de orde van de dag behoren, daar behoort veiligheid ook tot orde van de dag en jong geleerd is oud gedaan.

    De schrijver van het stuk waar ik op reageer heeft een duidelijke hekel aan vuurwapens, ik denk omdat hij deze niet los kan zien van geweld en dood.
    Ikzelf schiet al meer dan 25 jaar, ik heb ook wapens in huis en bij mij is nog nooit de gedachte van geweld en dood in mij opgekomen.
    Ik schrik ook van de gedachte dat mensen vuurwapens niet los kunnen zien van geweld en dood en ben ook blij dat die mensen geen verlof voor een vuurwapen hebben, stel je toch eens voor!

    Ik ben sportschutter, ik schiet omdat ik dat leuk vind, voor de ontspanning, een stuk concentratie en de competities.
    In Nederland is het gelukkig allemaal redelijk streng geregeld voordat je door de molen heen bent om een vuurwapen te bezitten, het mag wat mij betreft nog strenger maar dat is een ander verhaal.

    Dus nee Kaj, ik ben er niet voor om een 9 jarig meisje een 9mm Uzi in haar handen te stoppen, maar ik ben er wel voor om in zo’n land heel jong te beginnen met het leren omgaan van en het gevaar er van te laten inzien
    En dan graag met instructeurs die hun naam waardig zijn.

    Mocht ik eerder niet duidelijk genoeg geweest zijn, dan daarvoor mijn excuus en ik hoop dat ik dat nu wel ben.

    Vriendelijke groet,

    “Just__Rem”

    Remco Teunissen

  2. De mening van Remco.
    ——————————-
    Er bestaat geen medicijn tegen ideologie., geen parlementaire of burgerlijke discussie die de zienswijze van een groep of een persoon tot herbezinning kan brengen. Dit is het universeel antwoord op alle vragen over het waarom de ene mens de ander tegenwerkt en elke evolutie van een aards bestaan onmogelijk maakt. Verdeeldheid waarvoor men bereid is te vechten en te doden. Veiligheid bestaat niet omdat niemand bereid is om vrede te sluiten over het gedrag en de opvatting van de ander. Ook ik ben daaraan schuldig. Mijn overtuiging blijft dat voedsel er is om te eten en wapens werden gemaakt om een ander uit te schakelen. Hoe goed ook mijn bedoelingen, ik kan geen vrede sluiten met de ideologie dat het gebruik van wapens een vorm van sport is.

Geef een reactie

