Schotjesdenken en grenzen verleggen

Nog even en we zullen het weten. Wordt de Hadrianusmuur tussen Engeland en Schotland in ere hersteld of wordt ze voorgoed gesloopt? In wezen laat het me koud natuurlijk. Ik mag de Engelsen graag en ik mag de Schotten op een andere manier heel graag en toch…wat is hier gaande na zoveel eeuwen? Een hernieuwd verlangen  naar onafhankelijkheid bij de Schotten. Nou ja, met die Cameron kan ik me er nog wel iets bij voorstellen ook. Die zou je niet graag in een kilt zien. Hoe dan ook, wat is dit? Natuurlijk het hart zoekt naar eigenheid en wortels of roots en al dat soort dingen maar verder voor de rest? Wat hebben de Engelsen voor verschrikkelijks gedaan dat de Schotten juist nu met alle geweld (hoewel, dat nog net niet) los willen van het Verenigd Koninkrijk? Ik zou het niet weten behalve dat een eeuwenoud verlangen plotseling een kans krijgt. En gaan die Schotten dan in Edinburgh een soort queen Mary op de troon zetten? Ik zou maar uitkijken als ik haar was! Van mij mogen ze en van de Londense sukkels inmiddels ook. Jammer genoeg voorspel ik ze economische malaise, de oyl Bank of Scotland gaat sowieso verhuizen naar Engeland, irritaties aan de nieuwe grens, gedonder met de geldwissel en een eindeloze reeks onderlinge bekvechtpartijen want ja, ze kunnen straks misschien niet meer tegen die rot-Engelsen aanschoppen dus moeten ze een andere kwade geest zoeken. En bovendien willen ze straks lid worden van de EU en dat gaat weer heel veel gemeier opleveren terwijl het gevolg zal zijn: het wegvallen van de grenscontroles tussen Schotland en Engeland. En dan te bedenken dat in het vrije westen alsmaar wordt gesproken over “efficiency”! Dezelfde raaskalnonsens geldt trouwens voor Catalonië want ook daar willen de mensen dolgraag los van de rest van Spanje. Met een dikke lap biefstuk op de BBQ beroemen de Catalanen zich erop dat het stierenvechten bij hun is verboden en in de rest van Spanje niet. Ook daar zullen Spaanse bedrijven zich terugtrekken en worden de handelscondities ingewikkelder na de zo vurig gewenste onafhankelijkheidsverklaring. Nu is die Catalaanse wens wel verklaarbaar. In de tijd van Franco is het hele Catalaanse cultuurgoed op een brute en wrede manier onderdrukt en weggeschoffeld. Zoiets levert na verloop van tijd altijd een reactie op en die komt nu tot uitbarsting. Tegelijkertijd voorzie ik het volgende probleem al. Straks is Oekraïene weer een keuig, netjes land zoals de EU dat graag ziet totdat op een goed moment de bewoners van OostOekraïene via een politieke partij gaan zeuren om onafhankelijkheid. Van het één komt het ander en plotseling zal daar een referendum zijn en de dag van de onafhankelijkheid. Dan kunnen we ze die eigenlijk toch beter NU vast gunnen? Tot sterkte Kaj Elhorst http://eu.org http://nato.org

Geef een reactie

