Zwarte Piet als symbool van emancipatie

Ik zou natuurlijk dom zijn als ik beweerde dat ik de Zwarte Pietendiscussie maar dom vind. Daarmee zou ik de discussie de nek omdraaien en mensen tegen mij in het harnas jagen. Ik vind wel dat er een paar belangrijke denkfouten in de discussie worden gemaakt. Ik laat hier de oorsprong van zwarte piet even achterwege. De oorsprong als klein rottig duiveltje maakt het verhaal waarschijnlijk alleen maar erger.

Zeker is dat Zwarte Piet zijn huidige uiterlijk begon te krijgen in de periode van de afschaffing van de slavernij, in Nederland dan hè want slavernij en racisme zijn geen Nederlandse uitvinding of monopolies. Ik denk nog maar eens even aan Ferguson.

De vormgeving van Zwarte Piet herinnert meer aan de eindfase van een beroerd tijdperk dan aan het verering ervan. Nog belangrijker is de ontwikkeling die Piet heeft gehad. In de loop van de decennia kwam het zwaartepunt steeds meer te liggen op zijn functie als kindervriend, feestvierder, een persoonlijkheid die genoot van het uitdelen van cadeautjes. Daar waar Sint Nicolaas vooral een vriendelijk soort vaderlijkheid weergeeft, is Zwarte Piet kind met de kinderen, ook qua dwars gedrag van tijd tot tijd.  I al die opzichten staat hij dus mijlenver af van de gekleurde mens als slaaf. Die werd maar heel zelden als de grootste kindervriend op de plantage beschouwd. Daar komt bij dat mensen het een eer en plezier vinden om voor Zwarte Piet te spelen, het is een glansrol. Wat wil je nog meer?

Degenen die Zwarte Piet zien als symbool van slavernij zijn vooral mensen die de blanke inwoners nog eens even in willen peperen wat voor verschrikkelijks hun voorouders hebben gedaan. Volslagen ten onrechte natuurlijk want mensen kunnen nooit staan voor de daden van hun voorgangers en zelfs niet voor die van hun nazaten. In Nederland is het echter niet verwonderlijk dat men de discussie is aangegaan want hier wordt altijd en vooral eeuwenlang gezeverd over ellende en onrecht die in het verleden zijn gepasseerd. WereldoorlogII is daarvan wel het beste voorbeeld. Herdenken, herdenken, herdenken en nog eens herdenken terwijl overal in de wereld rottigheid plaatsheeft op hetzelfde moment.

Sint Nicolaas is waarschijnlijk het belangrijkste feest van het jaar voor veel Nederlanders en uitgerekend daaraan tornen sommigen. Dat zegt meer over hen dan over de aanhangers van het feest.Inmiddels vraag ik mij af, ik weet het werkelijk niet, welk volk in Afrika een blanke persoonlijkheid tot zo’n toppunt van culturele manifestatie heeft gemaakt als Zwarte Piet hier te lande. Ik ken ergeen voorbeelden van maar wie weet…dus een figuur dat staat voor feest, menselijkheid, vriendschap en vrijgevigheid. Ik denk dat die klagers er maar eensnaar moeten zoeken.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

One thought on “Zwarte Piet als symbool van emancipatie

  1. Op de inhoud: Strijders tegen Zwarte Piet, strijders vóór Zwarte Piet; beide groepen zijn tot nu toe niet echt in staat gebleken mij voor zich in te nemen: De eerste groep probeert te scoren op een manier waarop de regels van het spel nu eenmaal geen punten toekennen. Dat vind ik mooi stom. De tweede groep gebruikt vooral het begrip ‘traditie’ als verdediging. Dat vind ik nog stommer. Och – en zo zijn er in beide kampen heus wel uitschieters waarvan ik denk: ‘Hé, dat is een interessante invalshoek!’, maar doorgaans wordt dit hele verhaal vooral in leven gehouden door mensen die meer uit zijn op de sensatie die het met zich meebrengt, dan op wat anders. Maar onder die heel dikke schil van elkaar in de (kroes)haren vliegende, borstkloppende roeptoeters, ligt m.i. iets interessants te wachten. Ik ben benieuwd wanneer we eraan toe zijn. 🙂

Geef een reactie

