De Mislukkers

Ik dacht dat het ooit op zou houden, Ik dacht dat het niet erger kon. Ik dacht dat wij op 4 en 5 mei konden vertrouwen. Maar elke keer blijkt dat de schunnigheid de kop weer opsteekt.  Ik dacht dat niets ergers was dan Nazi’s, de volgelingen van Loksnor in Berlijn. Maar opnieuw vind ik hier het beste bewijs, dat wij minstens zo schofterig kunnen zijn.

En ja natuurlijk, ik was 31 en net afgestudeerd van mijn studie geschiedenis en ik kende het verhaal van de Molukken en de eigen republiek die hun was beloofd en die zonder kikken aan Soekarno werd overgelaten. En toen kwamen daar die treinkapers met hun ongenoegen en die jongens die de ambassade van Indonesië binnendrongen met hun trauma’s omdat zij dachten dat zij op onze overheid konden vertrouwen. Omdat hun vaders voor Nederland hadden gevochten, ook na 1945.

Maar de schijnheiligheid kent geen hoogtepunten en terwijl wij in warmte Netanyahu omarmen die bommen gooit op Gaza, hebben onze mariniers Molukkers geëxecuteerd terwijl de Nederlandse overheid doodeenvoudig haar beloften niet was nagekomen. Met de verstrakte smoelen van kampcommandnten en een mentaliteit die schandaliger is dan van de bewakers van Auschwitz, hebben “onze jongens” jonge mannen vermoord. En dan begrijpen we nog niet hoe het toch komt dat volkeren in de voormalig koloniale genieden ons niet liefhebben en vertrouwen. Wie hun woede niet begrijpt, behoort tot de Mislukkers. Hoe stom kan je zijn?

Tot sterkte,

 

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

