Reclameblok aan mijn been…

De titel van deze column was natuurlijk niet zo moeilijk te bedenken, ik bedoel reclame is bijna altijd een blok aan je been. Op straat, in de krant, op de radio, op internet en niet te vergeten op de tv wordt je bijna letterlijk doodgegooid met reclame. De meest misselijkmakende vind ik die van Specsavers die voortdurend op hun concurrenten zitten te zeiken als een loopse teef. Zo, die is eruit….

Maar de rest is niet veel beter al zit er een enkele keer echt iets grappigs tussen. Als ik Harry Potter zit te kijken verschijnt er plotseling een fles tonic in beeld, het is beschamend, cultuurloos en schadelijk voor alles wat er in mij leeft aan gevoelens. Voor mijn bloeddruk is het ook niet goed want ik heb de neiging om me eraan te ergeren. Gelukkig zijn er ook altijd reclamebeelden van pilletjes die je kunt krijgen en die goed zijn voor de bloeddruk. Zo betaalt alles zichzelf terug.

behalve Specsavers zijn er nog meer toppunten om je aan te ergeren. Daaronder vallen ondermeer de reclameberichten die de kijker willen “inspireren”. Mijn oudste zoon zei vroeger altijd “krijg nou tieten” en ik denk nu: ik hoop het eigenlijk niet want die zouden me nog kunnen verleiden of inspireren. Reclame is NOOIT gericht op inspiratie bij de kijker maar op het maken van een keuze. De kijker moet iets kiezen om te kopen, hoewel, het liefst alles. De reclame maakt misbruik van het woord “inspiratie”. Inspriratie is het als de burger voor zich uit starend op zijn of haar luie stoel ineensroept: “Ik weet wat ik ga doen!” Daarvoor zijn geen afbeeldingen en teksten op tv nodig, integendeel, die blokkeren de inspiratie.

Ik krijg overigens wel inspiratie door al die reclameboodschappen. De inspiratie die ik kraag luidt meestal: ik ga helemaal NIKS kopen. Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

