Een nood- en een hartekreet

Wij hebben een achterlijke cultuur. Als je ziet wat ons Nederlanders het meeste bindt, dan is het altijd het verdriet, de ellende, de narigheid. Daarbij voelt iedereen zich het meeste betrokken. Voor de rest…ach laat maar…

Het is ook niet voor niets dat ik nu al 70 jaar wordt achtervolgd door weeklagen en gejammer over WOII en de gebeurtenissen in die tijd. Bijna vanaf mijn geboorte ben ik ermee lastig gevallen terwijl ik er helemaal niets aan heb kunnen doen. En de laatste jaren begint het gejammer over driehonderd jaar slavernij. Het is toch vooral heel vervelend en ellendig voor jezelf als je met al die ellende nog steeds niet klaar bent. Waarom zanik je ermee aan mijn kop? Alsof ik er ook maar iets mee te maken heb!

Ik geef het toe hoor, de holocaust, de slavernij, het was allemaal misdadig, onmenselijk, afschuwelijken gruwelijk, psychopathisch en hoe je het verder ook wilt betitelen maar laat mij er buiten. Ik heb deze afschuwelijke gebeurtenissen voor mijzelf al lang verwerkt. Ik heb eraan geleerd hoe ik met mijn medemens om wil gaan en dat lukt me heel aardig maar zeur er verder tegen mij NIET over. Leef eens in het heden en leef met passie naar de toekomst in plaats met trillende knieën naar het verleden. En denk ook vooral niet dat het leed van je voorouders je het recht geeft dingen te doen die anderen niet mogen.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://chaoticus.wordpress.com

Geef een reactie

